Skogen

Skogen

torsdag 5 mars 2009

Skam går ständigt på torra land tycker jag nog...

...vilket jag sagt tidigare även om det inte gällde just detta som jag tänker på nu. Efter att ha läst på olika ställen om alla bonusar som delas ut till höger och vänster åt giriga gubbar (för det är ju mest det eller hur?) så undrar jag egentligen hur folk kan bli så fruktansvärt själviska.

Och som finansministern sa; Om ett företag går med förlust ska det väl rimligtvis inte betalas ut några bonusar.

Det är nog första gången jag haft samma inställning som han. :-) Och nu ska de gå igenom hur dessa bonusavtal ska få vara. Jag tycker nog att i dagsläget ska ingen ha någon bonus, det kan de vänta med tills ekonomin är mer stadig. De behöver inte köpa allt det där som de brukar. De kan försöka leva på socialbidragsnorm ett tag så kanske de vore tacksamma sen om de så bara fick en vanlig löning på runt 20 000 efter skatt, eller så... För det är väl vad en hårt arbetande sjuksköterska får. Nu har jag ingen aning om hur alla lönenivåerna ligger inom sjukvården eftersom det var så längesen jag jobbade själv, men nåt sånt är det väl?

När hela Sverige är i kris så måste alla hjälpa till så att det blir bättre igen. Har de där VD-arna inte fattat det? I så fall är de nog heller inte värda några bonusar ens när det går bra för Sverige.

Hur som helst. Jag kollade upp en väldigt bra (och rockig) sångerska (en av mina favoriter) på youtube förut och lyckades hitta en gammal goding med henne. Jag har skivan där låten kommer ifrån och den är helt suverän. Nog för att den är gammal, den är från 1989 men låtarna är fortfarande bra...

Eftersom hon sjunger på danska så kommer texten här. Bara för att få lite hum om vad det handlar om. Jag hade inget sånt där o med streck över på mitt tangentbord och orkar inte leta bland symbolerna så det fick bli oe.

Saet fri

Hvis din sjael är tung og traet
og den traenger til at bli skiftet ud
Hvis din krop er stor og doven
og du kun gider se lige ud
Ta med mig op og se det hele lid
lidt oven fra
Se på at vi bare loeber rundt
og glor på det vi har

Saet fri
Saet dig fri
Fri for dine egne graensers tyranni
Alt det
Du ka' li'
Ser du med dit oeje halvejs lukket i

Hvis alt vad du går rundt og goer
er ligegyldigt for dig selv
Du tror at der er droen på
men du vil kede dig ihjel
Ta' med mig op at se det hele lidt
lidt oven fra
Se på at vi baere loeber rundt
og glor på det vi har

Saet fri...

Här är Sanne Salomonsen live...

Jag gillar verkligen den här låten. :-) Klicka gärna på HQ (high quality) för bilden blir väldigt mycket klarare då.

Inga kommentarer:

AddThis