Skogen

Skogen

torsdag 19 mars 2009

Det kom ett brev från kommunen...

... och tyvärr är jag nog inte ensam om att ha fått detta. Det var en kallelse samt information till oss som tänker (vara så fräcka att våga) söka försörjningsstöd.

Jag kallades till ett möte nu på måndag klockan 8.30 och jag ombads observera att detta informationsmöte är obligatoriskt (jag absolut hatar det ordet, det är typiskt arbetsförmedlingen att använda det) och att ogiltig frånvaro från detta kunde påverka min rätt till försörjningsstöd. Om man inte kunde komma (om man nu var så himla fräck och våghalsig att man ändå tordes tänka sig att utebli) kunde man ringa en samordnare och tala om detta. Vilket jag försökte göra men möttes av telefonsvarare som meddelade att hon inte var där just idag. Vilket lustigt sammanträffande. Hon skulle dock vara tillbaka imorgon klockan sju.

Men imorgon förmiddag är jag upptagen själv (ska ju träffa en psykolog i samband med utredningen) så det funkar inte så bra för mig att varken ringa igen eller bli uppringd. Vilket jag också förklarade i mitt upprörda tillstånd när jag lämnade ett meddelande. Efter vad jag förstår så är detta något slags samarbete mellan arbetsförmedlingen och socialen men någon liten förvarning hade jag gärna velat ha. Men min handläggare, som jag också försökte få tag på men som jag fick veta var sjuk, har inte sagt ett pip till mig om detta.

Vidare står det så här i brevet:

"Med start omgående kommer vi att erbjuda Dig kompetenshöjande praktik. Syftet med det är att hjälpa Dig att snabbare komma in i eller tillbaka till arbetslivet. Deltagandet i praktik är obligatoriskt för att få ersättning."

Detta vidriga ord igen. Och så gillar jag inte när folk av påklistrad artighet skriver stor bokstav i ordet dig/du samtidigt som de hotar med allsköns elände om man inte gör som de säger.

Vidare står det en massa dravel som jag då rakt inte behöver någon information om i och med att jag varit bidragstagare i mer än sju månader nu. Jag vet vad som gäller, de har varenda liten uppgift av vikt om mig, alla mina papper på precis allt finns hos socialen.

Kan också tillägga att det "jag" som uttalar sig nedan är (antagligen) enhetschefen på Arbete och Utveckling inom kommunen. Skriver inget namn här för jag ska väl inte hänga ut folk sådär utan vidare... så finkänslig är jag i alla fall...*hosthost* jora så att...

"Under informationsmötet kommer jag att medverka tillsammans med personal från Arbetsmarknadsenheten. Du kommer att få en praktikplats med stöd av Arbetsmarknadsenheten.

För att få försörjningsstöd måste Du vara anmäld på arbetsförmedlingen som aktivt jobbsökande. Du måste själv hämta din handlingsplan hos arbetsförmedlingen och bifoga den till din ansökan om försörjningsstöd.

Om du inte är anmäld på arbetsförmedlingen på grund av att du är sjukskriven måste du bifoga ett läkarintyg som styrker detta.

Du ansvarar själv för att alla uppgifter som behövs för att behandla din ansökan kommer in till din handläggare på socialkontoret."

Och på slutet så var det visst inte så noga med formaliteterna för då var det liten bokstav på orden du och din. ;-) Jag har citerat det exakt som det är skrivet.

Jag har inte varit anmäld på arbetsförmedlingen på evigheter och nekas ju sjukskrivning och har hamnat hos socialen just för att jag är en av de som är för sjuka för att jobba men anses vara för frisk för att vara sjukskriven. Vilket min handläggare mycket väl vet om. Så jag tror inte hon hade en aning om att jag skulle få ett sånt brev.

Ibland undrar man hur det där samarbetet egentligen fungerar.

Detta enormt fantastiskt viktiga informationsmöte beräknas ta max en halvtimme i anspråk. Det var snabbt tycker jag för att ordna upp tillvaron för så många som är sjuka och/eller arbetslösa...hm...

Tror jag behöver en slurk med kaffe faktiskt. Och en stund i gungstolen med min intressanta bok som heter Kvinnor som tänker för mycket. ;-)



Här har vi en lite speciell kaffekopp för alla Star Wars-fans.

Nej jag har inte en sån kopp. (Är ju inget direkt Star Wars-fan heller.) Bara en vanlig tråkig en med lite rosa blommor på... fast kaffet smakar gott i alla fall.

Men det kanske smakar mer rymdaktigt i en sån här. Hur nu det kan tänkas smaka. ;-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter konstigt att ha ett sånt möte, ska folk sitta tillsammans och skämmas för att de inte arbetar då eller vad är vitsen?

EvaLena sa...

Ja det kan man fråga sig. Men förmodligen så delar de ut praktikplatser, det ser ju så ut, och nåde den som inte gör sin praktik! Den går det nog illa för. Även om de flesta kanske redan är både lytta och halta och knappt orkar ta sig till mötet.

Jag har svårt att se att detta är till för något annat än att skrämmas i största allmänhet så att så många som möjligt ska komma och "skärpa till" sig.

Men då vet man ju inte var man hamnar eller vad man förväntas göra. Tänk om folk tvingas utföra såna jobb som de absolut inte ska på grund av sin hälsa?

I och för sig så finns det säkert en del som "bara" är arbetslösa men lite koll på individerna innan ett sånt brev skickas efterlyser jag.

Alla kan inte dras över samma kam här.

EvaLena sa...

Jag förstår förresten inte vad det kan leda till med praktik för att "komma in i eller tillbaka till arbetslivet". Det finns ju inga jobb. De som har jobb blir ju uppsagda.

Folk blir ju enbart stressade av såna här meddelanden och uppmaningar eftersom de inbillas att tro att de ska få ett jobb efter avslutad praktik vilket jag tror inte kommer att ske.

Var finns de jobben? Det skulle man ju vilja veta.

AddThis