Skogen

Skogen

måndag 2 mars 2009

Angelägenheter och annat världsligt som man kan ägna sig åt

Så var det ny vecka och nya angelägenheter.

Det snöar ute idag. Som jag sa igår så kan man aldrig veta när snön kommer för att hälsa på även om det enligt almanackan är en vårmånad. Men talgoxarna är glada i alla fall, trots snö. :-)

Surare pojke än Viktor imorse får man leta efter. Vilket jag visste förstås men det är ändå rätt så trist. Det går åt så mycket energi för att få honom att gå upp ur sängen, äta frukost, klä på sig, borsta tänderna och vilja gå till skolan att jag ibland är helt slut när vi skiljs åt. Men promenaden som jag tar efteråt brukar rensa bort det jobbiga så även om jag är trött i huvet av tjatandet och lirkandet med en bångstyrig gosse så återhämtar jag mig relativt snabbt.

Det är svårt att motivera en person som fått för sig att han inte behöver lära sig nåt mer alls att gå till skolan. Inte ens det faktum att han ändå haft en hel veckas lov, och innan dess var sjuk och hemma från skolan en hel vecka, hjälper.

Detta om min lilla minivärld.

Ute i stora världen, eller i alla fall i den lite större delen så är det rättegången mot Pirate Bay som upptar en stor del av nyheterna.

Den följs noga på SVT för den som är intresserad.

Sen när jag var på affären och handlade mat förut så såg jag naturligtvis tidningsframsidor med bilder på kronprinsessan och den blivande prinsen med texten "Här friade Daniel till Victoria". Verkligen? Ute i snön då eller? De var ute på promenad nämligen.

Jag begriper inte denna fullständigt hysteriska upphetsning över detta. När jag var 12 (1976) så gifte sig ju kungaparet och jag följde detta med spänning. Men då var jag ju fortfarande i den där "prinsessfasen" som så många flickor tycks vara i under en period i sitt liv. En del stannar i den hela livet i och för sig. I synnerhet de som är födda till det. ;-) Jag tyckte de var ett så vackert par vår kung och drottning.

Men nu. Neee... jag vet inte om jag är så värst glad i kungahuset överhuvudtaget. Jag tycker visserligen att Victoria verkar vara en mycket trevlig och smart tjej men jag ser inte intresset i att veta allt som händer med henne. Sen funderade jag på varför de inte gifter sig redan i år. När kungaparet gifte sig så var förlovningen i mars och bröllopet i juni samma år. Är det finanskrisen som kanske hindrar ett bröllop i år? För det är ju onekligen skattebetalarna som får bekosta kalaset... Men "experter" säger ju att vi tjänar en massa på det också. Hur då? Vi kommer nog också att bli rejält trötta på att se deras nunor på varenda löpsedel framöver. I synnerhet om tidningarna ska hålla på och mala om detta i ett helt år till.

Jag tycker (och vad jag tycker är ju vad det går ut på eftersom det är min blogg) ;-) att den blivande prinsen ser trist ut men det är ju inte jag som ska gifta mig med honom, och tur är väl det. Förresten jag ska väl inte säga nåt... jag har ju ingen man alls för närvarande, vare sig trist eller ej! ;-) Men jag klarar mig rätt så bra ändå.

Fick en aktuell uppdateringsrapport från Viktor som nyss kom hem från skolan, det tar ibland tid att skriva inlägg, och dagen hade varit bra trots en grinig morgon. Imorgon skulle visst han och några till i klassen iväg på Cirkusopera... ? Jojo, så kan det bli. :-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte riktigt heller det stora med deras förlovning. Var och varannan människa förlovar sig ju. Kungahuset och tv-licensen är två onödiga saker som den som vill kan få betala för tycker jag. Sen tycker jag väl själva idén med bröllop inte heller är nödvändigt men så länge jag inte behöver betala andras så kan det väl gå an :)

EvaLena sa...

Bra talat! :-)

Nu såg jag på SVT att folk börjar betala den där attans avgiften mer än de gjort förut. Man kan ju undra hur det kommer sig? Visst finns det bra program och det är ju skönt att slippa reklam men det är ändå fel att ta ut en avgift på det viset.

En del vill ju lägga den på skatten och det kanske vore bättre. Jag vet inte.

Angående bröllop så vore det ju rätt kul om Victoria gifte sig borgerligt med bara de närmaste som vittnen. Det skulle ju bli billigt och bra. :-)Vad snopna folk skulle bli, hehe...

AddThis