Skogen

Skogen

onsdag 5 mars 2008

Veckans ämne: Teveserier (hade inget djupämne än)

Ja jag har nog aldrig glott på så många serier som jag gör just nu. Förmodligen beror det på att jag har lite fler kanaler än jag varit van de senaste åren. Och det är rätt jobbigt med de serier som visas varje dag. De som går en gång i veckan kan man ju orka med på ett annat sätt.

Min allra största favorit just nu är Grey's Anatomy. Både gamla och nya avsnitt. Eftersom jag kom in så sent i serien (har inte haft kanal 5 på nästan sju år så det var rena julafton när jag åter fick alternativ till ettan, tvåan och fyran) så hoppade jag rätt in i en säsong och sen har jag försökt hänga med i svängarna så gott det går.

Lost är ju en annan favorit även om man blir rätt frustrerad över att handlingen är så... ja så vimsig. Det finns inget man kan greppa och inget tycks hända egentligen. Bara en massa glimtar av både det förflutna och nu även framtiden. Och det ser ut att bli fler frågor för varje avsnitt. Fast nu kanske de snart kommer till slutet. Vi får väl se.

House är också en höjdare. Trots att handlingen upprepas i stort sett i vartenda avsnitt. Jag har alltid gillat Hugh Laurie och blev fascinerad av att höra denne typiskt brittiske skådis prata amerikansk engelska.

Sen finns ju gamla godingar som repriseras. Till exempel "Doktorn kan komma" eller "Flying Doctors" som den ju egentligen heter. Dawson's Creek är en helt fantastisk serie om ungdomar och jag hade inte för avsikt att börja se den men när jag väl började kunde jag inte sluta. Lösningen på att dessa går varje dag är videon. För om jag skulle se dem när de sänds skulle jag få tillbringa hela dagen i soffan. Inte så dumt i och för sig men slöseri med tid. Det är bättre om man kan spela in och titta när man har tid. Sen kan man ju snabbspola och slipper se på reklamen. Och de här gamla serierna har ju ett slut, det kommer ju ett sista avsnitt någon gång vilket man inte har i många av de nyare serierna.

Sen så finns det en serie som jag minns sen jag var liten. Hem till gården. Jösses vad länge den hängt med. Det är ju en evighetsserie och man kan gott och väl missa en hel månads avsnitt och det har inte hänt så värst mycket. Tryggt och bra. :-)

Man måste inte se på teve. Helt klart. Men om det går en trevlig serie så är det lätt att fastna i den. Om den har roliga och spännande karaktärer vill säga. En del orkar man knappt se klart första avsnittet av.

Sen finns det kanske några serier som är så skämsiga att man inte ens vill erkänna för sig själv att man gillar dem. Ehrm... Jodå... visst... Ja Hem till gården är väl kanske lite skämsig men inte så skämsig som Glamour... Jodå jag glor väl på nåt avsnitt om jag råkar zappa över till den kanalen. Men ärligt talat så tycker jag nog de skulle kunna lägga ner innan alla varit gifta med alla och fått barn med alla. Alla är väl snart släkt med varann i den familjen.

Det finns många gamla roliga, hemtrevliga serier som man gärna minns. Nostalgi. Lilla Huset på prärien, Familjen Macahan... ja det finns säkert fler. Kommer inte på några fler nu så här direkt.

De som inte ser så mycket på teve har svårt att förstå att man kan engagera sig så enormt i en teveserie. Att man känner så starkt för karaktärerna. Men för min del så kan jag säga att den senaste tiden har jag inte orkat ha så mycket till liv så jag har nog levt lite genom personerna i serierna. De har fått stå för levandet om jag säger så. Tråkigt men sant.

Tänk om man hade en egen teveserie... hm... ;-)

Inga kommentarer:

AddThis