Skogen

Skogen

fredag 21 mars 2008

Åsså va dä påsk igen...

Långfredag. Röd dag. Ledigt från skolan. Ute har det snöat, det blåser svinkallt och det ser då inte ut som om våren är på väg. Den har nog tagit ledigt i år och rest till ett varmare ställe. Förra året vid den här tiden var det så varmt att man kunde sitta ute i t-shirt och sola och bli riktigt svett. Men så blev det ju kallt resten av våren förstås.

Som sagt, det är ju påsk. Jag firar inte påsk. Jag är överhuvudtaget inte så förtjust i storhelger. Allt förstoras upp nåt så hemskt och man "måste" så mycket. Man måste ju städa, sätta upp särskilda gardiner och pynta. Och nu till påsk ska man helst ha påskkärringar på kvastar, påskris med diverse prydnader i, kycklingar och fjädrar och plastägg både högt och lågt och allt ska gå i gult. Och godis, godis, godis och åter godis. Tandtrollen har det härligt den här helgen.

Men påsken är ju bara fyra dagar (om man inte går efter traditionen att ta in påskris en viss helg för då börjar det tidigare) och jag anstränger mig verkligen inte för att ta fram en massa grejer som jag nästan genast ska ta bort. Det är skillnad på jul. Även om jag nog inte är så förtjust i att fira jul heller. Jag gillar att pynta till advent och att sitta och mysa med familjen och äta gott i lugn och ro men det där andra kvittar.

Det kan ju råda delade meningar om varför vi firar påsk. En del firar ju delen med påskkärringar, påskbrev, blåkulla och det där. En del firar genom att gå till kyrkan och vara ledsna (idag) för att en man som hette Jesus blev upphängd på ett kors och dog och några dagar senare uppstod (då är alla glada igen) och flög upp till himlen.

De flesta har ju med sig båda delarna i sitt firande även om man kanske inte bryr sig så värst om varifrån traditionen kommer. En del tror på Påskharen också. Det har aldrig jag gjort.

Min elvaåring frågade häromdagen; "Hur länge levde den där Jesus egentligen? Hur gammal var han när han dog?" Och jag som inte är det minsta religiös eller kristen hör mig själv säga; "Ja han var väl runt 30 år." Men jag anser att min son får själv bilda sig en uppfattning om det där med Jesus. Om han frågar mig så tänker jag svara för de har ju ofta samtal i skolan om våra högtider och om religion. Men det är viktigt att belysa saker från olika håll.

Jag hade en djupt kristen lärarinna på lågstadiet och hon pratade om Jesus ständigt och jämt. Hon hade till och med varit och besökt det ställe som sägs vara hans grav. Gått längs Golgata. Vi fick se hennes resa på diabilder. Hon blev oftast väldigt rörd när hon pratade om detta.

Berättelsen om Jesus fick vi som sagt höra jämt och ständigt (kändes det som, men förmodligen var det bara varje påsk) och till sin hjälp hade hon en stor tygbit som var uppsatt på väggen där hon sen satte upp olika figurer (som hon gjort själv) som fästes på tyget, med kardborre eller liknande, som då var målat som landskapet var där. Allt för att göra det spännande. Rätt smart drag av henne tycker jag. Det blev lite som teater liksom. Vi sjöng sånger om Jesus ofta och sjöng en psalm varje dag och bad en bön på morgonen. Hon var rätt fanatisk vår fröken... Men hon var av den gamla stammen. Som undervisade i den kristna andan.

Man kan ju vara andlig utan att vara kristen/religiös.

I alla fall.

För längesen (i min ungdoms dar, hehe) när jag bodde i Arvika en sväng, brukade jag och min dåvarande gube varje påsk åka till ett ställe som heter Bergs Klätt. Det är fantastiskt vackert där och om vädret är fint så finns det inget mysigare ställe att vandra på. Utsikten är så fin och när man kommer högst upp på klätten kan man se långt ut över Glafsfjorden. Men beroende på att påsk kommer lite olika så var det inte lika trevligt varje gång. Ibland var det sol och fint men ibland var det snö och kallt. Men det var ändå en rätt trevlig tradition. Nu har jag inte varit där på många år. Man flyttar omkring och får nya traditioner. Familjen ombildas och andras ideer och vanor kommer in i tillvaron.

Men bara för att jag inte firar påsk så hindrar det mig inte från att önska att andra ska ha en trevlig helg.

GLAD PÅSK! (och gott nytt år höll jag på att lägga till...)

Köp en bukett tulpaner. Då kvittar det om snön faller tät utanför. Vänd blicken mot blommorna och glöm snön och kylan. Snart måste det väl ändå bli vår eller hur?











Som Lars Ekborg sjöng en gång för längesen...

"Köp en tulpan annars får du en snyting.
Köp av en snubbe med blomster i år.
Köp en tulpan langa hit lite kosing.
Lär dig din dönick att nu är det vår!"

Inga kommentarer:

AddThis