Skogen

Skogen

fredag 17 april 2009

Lycka. Vad är det?

Ja det kan man fråga sig.

För mig kan lycka vara när det är helt tyst i lägenheten så jag kan koppla av ordentligt. Lycka kan faktiskt vara kaffe och kaka också. (Jodå det finns kaka kvar och nu när Viktor har åkt till sin pappa så lär den räcka över helgen...) :-)

Men en annan sak som är lycka för mig är också att ha en skog att gå till. Att lyssna på fåglarna, vända ansiktet mot solen och känna vårvinden virvla runt i håret. Blunda och bara njuta av alla lukter och ljud. Jag tog en promenad när jag hade varit och handlat förut. Jag har längtat så efter att få gå i lugn och ro borta i skogen, jag har ju varit så trött och sen blir det aldrig att jag tar mina promenader när Viktor är hemma. Det är så mycket annat man ska göra då. Och om han ska med så är det ett evigt tjatande och kommer vi iväg så gnölar han mest hela tiden. Om vad jobbigt och tråkigt det är. Att det är jobbigt beror ju på hans dåliga kondis men det vill han inte förstå. ;-) Sen får jag aldrig (i livet) med honom den tid på dagen som jag egentligen vill gå ut, nämligen på morgonen.

Promenaden var i alla fall en njutning och nu mår jag rätt så bra. Nu är jag ledig. Nu får jag möjlighet att göra saker i min takt och när jag vill. För aldrig står jag så mycket i köket som när Viktor har skollov. Därför bävar jag lite inför alla lov för jag har minsann inte ledigt när han har det. Det är ett evigt sjå med mat och disk.

Ute i trädgårdarna håller folk på och krattar och står i. Gick förbi på flera ställen där de drog iväg till sin kompost med skottkärror fyllda med gamla löv och annat bôs. Jag kände att jag saknade det där men i nästa andetag så var jag glad att jag inte var tvungen att göra sånt nu för tiden.

Jag saknar ju orken att göra allt det där man gör på våren i trädgården för just nu skulle jag ju inte orka det. Så fort det blir som ett tvång, vilket det kan kännas som när man är orkeslös, så försvinner ju lusten.

Men nu är det fredag och snart dags att hälla upp chipsen. :-) Eller om man är en örn så fångar man en fiskmås och plockar den innan matdags så att allt ligger som snö i boet dagen därpå. Hehe...

Undrar vad vi får för nåt gott av morsan idag, ser de ut att tänka de tre små gris... eh förlåt... örnbarnen.

Lycka för örnmamman (och bäbisarna) igår var när pappan kom till boet med fiskmåsen. Där kunde man snacka om välkomstrop.

Ha en bra fredagkväll. Med eller utan chips eller fiskmås. ;-)

Kram!

Inga kommentarer:

AddThis