Skogen

Skogen

tisdag 6 maj 2008

Varför måste man hela tiden?

Utfärdar härmed en liten gnällvarning allra först. Så att eventuella läsare är inställda och beredda.

Ack alla dessa måsten som ska göras. Det finns alldeles för många. Tänk om man fick bestämma själv vad som var nödvändigt eller inte och sen leva utifrån detta. Istället så ska man göra sånt som andra bestämt från tidernas begynnelse. Nej nu kanske jag var lite orättvis men jag tycker nog att vissa saker kunde man få slippa.

Sen är det ju så att en del måsten är rätt bra också. För annars skulle det bli så rörigt om man inte gjorde dem. Diska; det blir snyggt i köket och man får rena tallrikar att lägga mat på. Bädda; det blir trevligare att vistas i sovrummet plus mycket trevligare att gå och lägga sig på kvällen än om sängen är en röra. Städa; det är inte trevligt när dammråttorna är större än verkliga råttor och far runt i draget när man öppnar både fönster och dörrar. Allergisk kan man bli av damm också. Tvätta; kläderna blir rena och man får lite mer att välja på när man ska klä sig. Laga mat; är visserligen det allra tråkigaste som jag gör varje dag men äta bör man annars dör man. Nu dör man ju ändå men man behöver ju inte skynda på det genom att svälta sig.

Detta är ju också mer personliga måsten som man ska göra för sin egen trevnads skull.

Resten av alla måsten kunde man väl få slippa. Det räcker väl med det jag nyss nämnt? Eller det kanske bara är jag som känner så för att jag är så vaaaansinnigt trött.

Jag gick upp rätt tidigt imorse och tvingade mig in i duschen för om jag inte gjort det så hade jag nog inte varit klar varken med det ena eller det andra än. Sen åt jag frukost och läste på nätet samtidigt. Man ska ju inte sitta vid datorn och äta läste jag om häromdagen, det var ohygieniskt och man kunde bli sjuk av det, men jag städade ordentligt på tangentbordet igår så det är nog ingen fara. Dessutom så är det bara mina egna bassilusker så det går nog bra... Det är väl bara när jag spiller gröt på musmattan som jag kan tycka att det är lite dumt... ehrm... Men det var rätt längesen jag gjorde det.

Kroppen är som fylld av tung, blöt sand idag. Och hur ska man då orka röra sig? Igår kväll, när klockan var runt 22 då dammtorkade jag så tyst jag kunde i ett av rummen för jag var som piggast just då. Det tar hela dagen innan min kropp är uppmjukad och jag känner mig rätt så pigg och då ska jag lägga mig och sova och bli stel som ett kylskåp igen.

Ibland önskar jag att jag inte behövde lägga mig utan kunde vara uppe och greja och kanske sova en skvätt när jag blev trött. För att sen fortsätta greja. Och att affärerna kunde vara öppna dygnet runt för att såna som hade samma slags problem som jag skulle kunna hinna få både lust och ork att gå och handla. Tänk att få göra det när man faktiskt orkar tänka på vad man ska ha. Istället för att skynda sig så fort man kan hela tiden, kanske strunta i hälften av varorna som behövs för att man inte orkar gå runt utan bara vill hem och sätta sig och vila.

Fast nu är jag ju förstås egoistisk. Men jag skulle till och med kunna tänka mig nåt slags arbete på kvällstid för på dagen orkar jag inte göra så värst mycket om jag inte uppbådar alla mina krafter. Och om det gick ihop med allt det andra i privatlivet men det gör det ju inte. Jag skulle bara kunna jobba varannan vecka för inte vill jag vara borta på kvällsjobb när Viktor är hemma.

Det finns andra måsten också. Sociala. Jag blir väldigt osocial när jag är trött, vilket ju är för det mesta, så jag har lite svårt med det där. Så att till exempel tvingas gå till ett jobb när man är så trött och osocial funkar ju inte. Om man inte jobbar i ensamhet förstås. Och tillåts ta en tupplur på jobbet. ;-)

Ibland blir jag trött bara av att borsta tänderna på morgonen. Jag har sagt många gånger att jag kan stå ut med värken som jag har i kroppen, det är tröttheten som tar kål på mig. Att aldrig någonsin få vakna på morgonen och känna sig utvilad och pigg. Det är rätt svårt att acceptera.

Man måste så mycket hela tiden... Det finns som sagt en del måsten som är bra men sen finns det vissa som inte är det.

Och nu måste jag faktiskt gå ut i köket och fixa köttfärsbiffar. Over and out från gnällstugan. Ät gott och lev gott. Må gott.

"Dä ska va gôtt å leva annars kan dä kvetta.
Fint å leva annars kan dä kvetta.
Lätt å leva annars kan dä kvetta.
Spring inte runt å vela.
Då sabbar du det hela.
Spring inte runt å veva.
Dä ska va gôtt, gôtt, gôtt, gôôôôtt å levaaaa..."

Inga kommentarer:

AddThis