Skogen

Skogen

torsdag 8 maj 2008

Frukost

Tjipp!

Idag ska jag prata om frukost men inte vilken frukost som helst utan min frukost.

Ja det där var ett försök till lite Alsterlindskt stuk på det hela.

Apropå frukost alltså. Från att ha växt upp på te och konsumlimpa så har jag på äldre dar börjat äta havregrynsgröt vilket gör att jag är mätt längre och magen mår bra. Genom att ha lagat gröt i mängder till pensionärer genom åren så tänkte jag till slut att det var dags att själv smaka på den frukost jag bjöd dem på. Och det gjorde jag. Det är nog kanske 7-8 år sen jag började med gröt som frukost. Jag har gjort lite avstickare ibland med flingor och fil eller mjölk men alltid återkommit till gröten.

Jag trodde aldrig att jag skulle tycka om att äta havregrynsgröt men det var mycket godare än jag kunde föreställa mig. Sen ändrar man sig ju med åren, vissa saker som man inte tyckte om när man var yngre smakar gott senare i livet. Och med hemgjort äppelmos blir gröten väldigt god. Lingonsylt känns lite fattigt kanske. Jag brukar använda jordgubbssylt mest. Lättsockrad. Och efter gröten tar jag en kopp kaffe, ibland ett glas juice och kanske en smörgås ibland eller digestivekex med smör och ost. Sen klarar jag mig en stund på det.

Frukost är viktigt och man bör ju äta lite innan man ger sig i kast med dagens bravader. Om man försover sig t.ex. och inte hinner äta så vet man ju hur det känns innan man kan få tag i nånting att stoppa i sig.

Om det går så ska man absolut försöka äta frukosten i lugn och ro.

Jag har ätit många slags frukostar i mina dar, både små frukostar och stora, och måste säga att det nog är det viktigaste målet på dagen för mig. Jag är också vrålhungrig varje morgon, vilket ibland är vad som driver mig att gå upp. Fast när jag vaknar vid fyratiden av att magen skriker så brukar jag försöka somna om. ;-)

















Imorgon ska jag på möte på Arbetsförmedlingen då jag kommer att få veta om jag måste bli ett socialfall för resten av mitt liv eller om F-kassan är beredd att faktiskt ställa upp och se till att hjälpa så att jag får ett drägligt liv. Då gäller det att ladda med en rejäl frukost. Så jag orkar ta emot beskedet som kommer att forma resten av mitt liv.

Det låter dramatiskt och det är det också.

Kram från grötfia.

Inga kommentarer:

AddThis