Skogen

Skogen

måndag 19 maj 2008

Här händer det saker minsann...

Stora rubriker gör gällande att det skett ett dubbelrån mot bankerna i Charlottenberg. Det finns med på de flesta nättidningar och jag såg det allra först på SVT-s hemsida strax efter att det hänt imorse.

Vilka är nu dessa rånare som utförde en så, efter vad det verkar, välplanerad kupp? Är det månne en organiserad liga eller ett gäng frustrerade människor som inte fått hjälp från F-kassan, inte har rätt till a-kassa och har varit arbetslösa alldeles för länge och sett på en amerikansk film för mycket? Ja, vem vet?

På ett vis så kan jag förstå folk som begår rån. På ett vis kan jag det inte alls. De kanske kämpat i motvind lite för länge med pengar och annat och ser till slut ingen annan utväg än att bli kriminella. Men sen finns det ju som sagt organiserade brottslingar som utför såna här saker som ett jobb vilket som helst. Det ena är ju inte bättre än det andra.

Vad jag inte kan förstå med rånare är hur de kan se sig själva så jäkla speciella att just de har rätt att ta allas våra pengar på detta sätt. Det stör mig oerhört. Jag vill väl också ha mer pengar! Jag vill väl också kunna köpa mig ett fint hus nånstans där det är varmare och trevligare att bo.

Jag vill väl också detta... Jag tycker också att det är skit att aldrig ha pengar. Men jag utför inte rån på banker. Inte på andra ställen heller för den delen.

Det står i SvD om vittnen som sett att folk som varit ute på promenad med sina hundar i närheten av banken under rånet blivit hotade med k-pist. Att folk gömt sig inne i en livsmedelsaffär under rånet. Ja jag säger då det. Lilla Charlottenberg var rena vilda västern imorse.

Nu hoppas jag bara att polisen är såpass kluriga att de får fast rånarna. För det skulle ju vara väldigt intressant att veta vad detta är för några jeppar. Det måste ju finnas några spår tycker man.

Men kanske det är poliser som tröttnat på sina låga löner och dåliga ledning som bestämt sig för att nu får det vara nog, nu rånar vi en bank eller två och sen sticker vi nån annanstans. Och i så fall kan det nog bli svårt att få tag på dem.

Spekulationerna kan bli hur tokiga som helst men det är samtidigt intressant att fundera och spekulera.

Leif G.W Persson har ju sagt upp sig från polisen för han vill inte vara med i "apspelet" längre som han sa.

Men han kan väl ändå inte ha nåt med detta att göra. Va?

Och inte tror jag att det är några som vill leka Robin Hood heller. Det skulle jag däremot vara mycket positiv till. :-) Men det är ju bara en utopi, det där med att ta från de rika och ge till de fattiga. Sånt finns bara i sagornas värld. I verkligheten är det tvärtom, vilket vi får uppleva dagligen. I verkligheten finns det nog inte en jäkel som tänker på nån annan än sig själv.

Och de som verkligen bryr sig om andra ger av sin kärlek för de flesta av dem är nämligen fattiga. Åtminstone på pengar. De är desto rikare på annat vis.

















"Om jag hade pengar... Rabadibadabadabadabadibadabadej... "



Fortsättning följer... ja inte på sången utan på historien om rånet förstås... ;-)

Inga kommentarer:

AddThis