Skogen

Skogen

onsdag 7 maj 2008

Bluffmakare finns det gott om.

När jag satt och läste på nättidningarna för en stund sen så skrevs det om att nu hade bluffakturorna börjat dyka upp. Fakturor på saker man inte beställt. Det var Nya Wermlandstidningen som hade fått en låda med väldigt dyra lysrör från nåt tvivelaktigt företag med ett namn ingen hade hört talas om. De hade inte beställt dessa lysrör. Ibland får ju också folk fakturor på saker som de varken beställt eller fått levererade. Och det brukar ta en evighet att få ordning på det.

Då kom jag att tänka på en nätaffär med hälsokost som jag beställde lite grejer från för ett par år sen. Inte för att jag blev drabbad av en bluffaktura, tvärtom, och det var mycket märkligt alltihop.

Jag beställde i början av mars 2006 produkter av tea tree oil bland annat. Det var inte många grejer men jag förväntade mig leverans inom ett par veckor. Inget hände förutom att de inte kunde leverera några varor om de inte fick mer uppgifter om mig. Men jag behövde inte betala förrän jag fått mina varor. Jag gav dem de uppgifter de ville ha. Inget hände. Jag mailade och frågade när mina varor skulle komma. Fick ett automatiskt svar att det var semester på företaget och lite med personal (detta var i mars/april) men att de skulle svara så fort de kunde. Jag fick ett svar nästan direkt efter detta, där en man, vet ej om han var chefen eller vad han var, som sa att jodå varorna skulle levereras så fort som möjligt. I slutet på månaden, som då hade hunnit bli april 2006.

Det gick ytterligare ett par veckor. Jag mailade kundtjänst igen. Samma procedur och samma karl som svarade att när han kollade med lagret så hade de sänt varorna och att jag snart skulle få dem. Men jag fick ju inga varor! Efter åtskilliga mail från min sida så skrev jag ett där jag tog tillbaka beställningen. Detta var förmodligen så långt fram som i juni/juli. Jag skrev att jag inte ville ha varorna, att jag skulle köpa dem någon annanstans. Jag tänkte att kanske skulle de skicka grejerna nu... men sen dess har jag inte hört nånting alls. Ingen ursäkt, ingenting. Och det är alltså två år sen nu.

Och nu, idag, när jag kollade så finns företaget fortfarande ute på nätet. Det ser hur verkligt och bra ut som helst men utifrån min erfarenhet så finns det inget företag för de verkar ju inte ha några produkter att leverera. Ingen service överhuvudtaget. Sen att samma text står där man kan ta kontakt med dem är heller inte trovärdigt. "just nu har vi begränsade möjligheter att svara i telefon." Förmodligen finns det ingen personal överhuvudtaget.

Jag fick en bild i mina tankar av en ensam man i 40-årsåldern med en aning sliten kostym och ful slips (tänk er en yngre Kjell Bergqvist eller liknande) som sitter i något slags stort garage, ett lysrör i taket, ett skrivbord med en telefon och en dator. Sen inget mer. Inga varor, inget att sälja. Hemsidan är tjusig. Jag tänker inte länka till den, för det är den verkligen inte förtjänt av, men den som vill kan skriva in Scandinavian hälsokost på Google eller så. Så hittar man dit.

Om någon någonsin handlat av detta företag skulle det var intressant att veta hur det gick till. Det finns (ännu) inga bedömningar av deras varor på nätet vilket jag kan förstå om ingen har lyckats handla av dem. Deras hemsida är med i alla sökningar som har med hälsokost att göra och de är rätt billiga på vissa grejer. Vilket också gjorde att jag beställde just dessa produkter som jag nämnde eftersom de är rätt dyra i vanliga hälsokostaffärer.

Det bästa är nog att köpa tea tree oil direkt från landet "down under". För det är ju ändå därifrån det kommer. ;-)
















Och kolla här...












Vilket härligt namn på en tandkräm va?








Ha en trevlig dag och glöm inte borsta tänderna! :-)

Inga kommentarer:

AddThis