Skogen

Skogen

tisdag 23 februari 2010

Trevlig post och ett brev som kom fel

Idag har solen lyst, fast imorse snöade det faktiskt. Det körs snö hit och dit, flyttas från ena stället till det andra. Ibland undrar jag varför det ska plogas när det inte behövs men ibland när det behövs så plogas det inte... hm... snön på min balkong är snart uppe vid räcket... de kan få komma och ta bort den om de vill. :-)

Jag fick rolig post idag. Det är inte varje dag man får det. :-) Jag fick hyreskontraktet på nya lägenheten plus en blankett för uppsägning av den jag bor i, att skriva på och skicka tillbaka. Sen fick jag också ett brev från a-kassans huvudkontor (därifrån kravbrevet kom som jag skrev om för några dagar sen) att de skulle stryka skulden. Jag skrev ett brev till dem och nu hade de kollat upp allt och sett att jag faktiskt betalat mina avgifter ända fram till april 2008. Varför kollas inte sånt från början?

Jag hade en irriterad mailkorrespondens förra veckan med en människa på det lokala kontoret och hon var mycket nedlåtande mot mig. Detta var innan jag skrev brevet till det där andra stället.

Det är väldigt frustrerande att fråga en sak men få en hel drös med info som man redan vet öst över sig som om man är dum i huvet och måste hållas kort. Jag frågade om varför jag fått den här påminnelsen nu och inte tidigare (det var ju ändå tre år sen avgiften skulle betalas) och då började hon gaffla om reglerna och att regeringen bestämt att alla medlemmar skulle betala höjd avgift från januari 2007. Ja det visste jag väl, det var ju inte det jag frågade.

Hon fortsatte med att ta upp alla mail och brev som utväxlats mellan oss där jag tydligen sagt att jag "kanske" skulle betala avgiften. Det har jag inget minne av att jag sagt, jag vet dock att jag mådde väldigt dåligt under den där perioden i och med att F-kassan struntade i mig. Det kan vara en anledning till att jag inte minns så mycket.

Jag hade tydligen skickat in en skriftlig protest om att jag var tvungen att betala avgiften under en månad då jag hade noll kronor i inkomst men detta avslogs. Då skulle jag överklagat det beslutet vilket jag struntade i och förmodligen betalade jag avgiften i och med att jag aldrig fick nåt brev om inkasso. Jag gav upp för det blev för mycket krångel helt enkelt. Men sånt är ju svårt att bevisa så här långt efteråt och med ett minne som är som en guldfisks ibland.

Människan på a-kassan betonade också att om jag ville protestera mot påminnelsen skulle jag skriva till adressen som stod i brevet. Men det kunde hon väl sagt direkt. Inte förrän i slutet av sitt nedlåtande meddelande nämnde hon detta.

Det hade ju varit enklare att helt enkelt säga direkt utan krusiduller att hon inte kunde hjälpa mig men att jag kunde skriva till den adressen som stod i vänstra hörnet på brevet. Så hade saken varit klar. Istället så blev jag behandlad som mindre vetande och det finns nog inget som gör mig mer arg. I och för sig så var det ju för att få veta nåt som jag mailade henne men hon kunde väl ha svarat på den frågan och inte kommit med allt det där andra som jag inte frågade om.

Jag har varit med om sånt förut, som kund på Fortum. Man skriver en fråga, till exempel om fakturan om nu nåt är oklart, sen får man tillsammans med svaret en hel massa information som man redan vet och kanske inte ens får nåt svar på det man frågade om. Suck. Ibland undrar jag om folk kan läsa de mail de får när de svarar så goddag yxskaft.

Men i alla fall. Jag slipper betala skulden som tur är. Som inte var nån skuld egentligen. Äntligen nånting som blev rätt i mitt liv av protester och överklagningar. Plus att det kändes bra med hyreskontraktet också förstås. :-)

Pratade med Adde (vi chattade på datorn) häromdagen och han skojade och sa att han kanske var tvungen att börja träna nu så han inte fick gummiarm efter första möbeln i samband med flytten. Han sa inte "Men mamma ska du flytta nu igen!" Hehe... Men han kanske tänkte det för sig själv...

Det kom ytterligare ett brev idag men det var inte till mig. Det var till en dam som bor i andra ingången. Det är tredje gången jag får nåt som är addresserat till henne. Och våra namn är så olika som de kan bli. Så jag fattar inte hur detta går till. Förra gången jag fick nåt som skulle till henne så var det den tidning man får när man är med i hyresgästföreningen. Tydligen skickades aldrig min anmälan, det blev väl nåt fel på nätet den gången, men jag trodde att tidningen var min i och med att jag försökt anmäla mig. Sen såg jag ju namnet på baksidan av tidningen. Men det är ju lätt gjort att gå iväg och slänga in det i hennes brevinkast. När jag flyttat så lär jag väl inte få hennes post i alla fall. Undrar vems jag får då? ;-) Hoppas jag får min egen i alla fall.

Ha det bra! Kram!

2 kommentarer:

Erika sa...

Du får fel post för att det jobbar ett gäng klappträn på posten i Forshaga. Och inte bara i Forshaga förresten, utan lite överallt. Det jobbar i och för sig kvalificerade klappträn på de flesta arbetsplatser. Värst är det förstås när de är chefer.

EvaLena sa...

Haha... ja de är nog lite klappträiga där. :-)

Ja tänk vad många det är som är chefer men som inte passar som det. Det är nästan ruskigt faktiskt.

AddThis