Skogen

Skogen

onsdag 10 februari 2010

Snart är det våren med nya utmaningar

Solen lyser, talgoxarna kvittrar och även om snön ligger djup så känns det ändå som om våren inte är så långt borta.

Imorgon ska jag gå och kolla på en annan lägenhet. Detta är en ny utmaning som jag har att hantera. :-) Jag har inte velat säga nåt förrän jag visste om det blev av eller ej. Jag har gett upp nu för jag vill inte ha en sommar till som den förra. Med ständig cigarettrökslukt i mitt hem och oro för att få in allt på kvällen när vi ska sova och måste ha öppet för att inte avlida av värme. Och kanske behöva tjata på grannar som ändå inte verkar höra vad man säger eller helt enkelt struntar i det. Plus slippa ha röklukt i hallen och badrummet på vintern trots en tätad dörr. (Fick alldeles nyss puffa med min doftspray som finns i badrummet eftersom det stank rök nu igen...)

Mina grannar är störande på många fler sätt än just röken (som enligt hyresvärden inte anses som en störning) men för mig är det ändå det värsta. Och bovärden sa ju i höstas att hon kunde hjälpa mig hitta en annan lägenhet om det var så att jag inte stod ut. Och jag kunde ju ha bett henne då men jag gjorde det inte. I alla fall. Jag fann den förra veckan på deras hemsida så den har nog inte varit ledig så länge för jag kollar då och då och äntligen är det en på nedre botten. Jag fick dock vänta ända tills igår med besked om ifall jag kunde få komma och titta för det var en före mig som skulle bestämma sig först om hon ville ha den eller ej. Och nu hade hon äntligen gjort det.

Den är en aning mindre än den jag har så det ska bli intressant att se den. Att bo inklämd mellan studenter och rökande, nattstökande människor är inte vad jag tycker är trevligt i tillvaron. Man kan nämligen aldrig vara säker på att få sova på nätterna när man bor i det här huset. Och jag orkar inte klaga hela tiden. Vill ju inte vara en sån där gnällkärring. ;-) Av nio lägenheter i den här ingången så bor det studenter i fem av dem. I huset med den lediga lägenheten tror jag inte det bor studenter alls. (Ljuva tanke.)

Så då är det bättre för min sinnesro att flytta när nu tillfället uppenbarat sig till slut. För det var ju en lägenhet på nedre plan som jag sökte när jag skulle sälja och flytta från mitt hus. Men de flesta lägenheter på nedre plan bebos oftast av damer som bott där sen huset byggdes. Vi har en i den här ingången med. Hon är skröplig nu och har hemtjänst. I andra porten är det ett äldre par som bor i trean på nedre plan. Det är lägenheterna högre upp som byter hyresgäster ofta.

Just den här lägenheten har jag varit i förr för längesen när jag var liten. Den ligger bara på andra sidan gården i stort sett. Men jag kommer inte ihåg hur det ser ut exakt där inne i och med min späda ålder. ;-) I alla fall. Imorgon förmiddag ska jag dit och kika på den. Viktor vill också flytta men inte bara för röken... han hatar alla trappor som han måste gå i varje dag den latoxen. Hehe...

Om det inte blir den här lägenheten så står jag i kö för en annan i alla fall. Den jag bor i nu hade stått tom i över ett år innan jag flyttade in så den kommer nog inte att bli lätt att hyra ut igen. Den skulle ju från början använts till studenter men de behövde den inte. Jag tycker nog ändå att det vore bättre om det bodde studenter här. Då kunde de störa varann utan att vanligt folk blir lidande. ;-)

Det är jäkligt jobbigt att flytta och Erika stånkade lite när hon fick höra det... "Å alla hyllor och dina böcker och det..." :-) Jo men det blir ju inte till att bära uppför en miljon trappor den här gången. Och ju fler gånger jag flyttar desto mer saker slänger jag. Så nu vet du Kjell att jag eventuellt behöver dig som chaufför av flyttkärra framöver och det blir ingen lång tur, bara runt kvarteret. ;-)

OM det nu blir den här lägenheten då förstås. Så jobbigt som det är att stå ut med rökstanken och har varit under vintern skulle jag nästan kunna ta den osedd. Ja faktiskt!

Men för övrigt har ingenting hänt... :-)

Ha en bra dag! Kram!

Fann en massa roliga kattbilder på nätet igår. Här är en som jag tycker är såååå gullig. :-)

2 kommentarer:

Dittodattan sa...

Hoppas verkligen det ordnar sig med lägenheten och att grannarna i nästa uppgång är lättare. Det är ju inte alltid lätt det där med grannar i hyreslägenheter.
Kram!

EvaLena sa...

Ja det är ett elände med jobbiga grannar. Visst kan man anmäla och stå i men det är ju heller inget vidare.

Sen om det är sånt som stör som man ändå inte kan få slut på, som rökning till exempel, så är ju ibland enda alternativet att flytta.

Ibland får man släppa taget och helt enkelt flytta för sin egen sinnesfrid. :-)

Kram!

AddThis