Skogen

Skogen

tisdag 16 februari 2010

Konstiga kravbrev och lägenhetskoll

Idag skulle jag alltså se på den där lägenheten. Och jag var och tittade på den också. Och jag blev glatt överraskad för den var större än jag föreställt mig. Rymlig hall och för övrigt trevligt planerad. MEN. Och det var ju detta jag varit lite orolig för innan... det har bott rökare där. Det kändes så fort jag klev innanför tröskeln. Nu är jag som den värsta blodhund när det gäller just cigarettrök men jag kände att en sån lägenhet vill jag inte släppa bara för den sakens skull.

Bovärden skulle kolla när eller om det kunde vara dags för renovering, tapetsering och sånt, för det tar ju bort sån lukt. Nu var det inte så extremt inpyrt men bovärden kände det också efter ett tag. I ett av rummen var det tapetserat med en rosa tapet med hjärtan... :-) Jag har en känsla av att jag får ta det rummet. Tvivlar nämligen på att det är Viktors stil. Och jag kan tapetsera om ifall det kniper. En våd idag... en imorgon. Det tar väl några dar i och med mina trötta armmuskler men ändå... går gör det nog. ;-)

Hon skulle återkomma om det där med renovering och även med villkor för uppsägning av den lägenhet jag nu bor i. Det verkade heller inte vara några problem med att jag lever på försörjningsstöd. Jag sa att jag ju gjort det de senaste två åren (vilket det nog blir nu) och att jag var med i det EU-projekt som kommunen har. Allt kom upp när vi pratade om uppsägningen och att han som har hand om'et gärna ville ha just tre månader och att jag kanske skulle få betala dubbla hyror om jag flyttade in tidigare i den nya lägenheten. Och det går ju inte för min del. Vilket jag inte hade velat betala ens om jag haft en rejäl lön.

Det verkade även gå bra med muntlig uppsägning i och med att jag flyttar inom samma bostadsbolag. Jag tror det bor studenter även i det huset men jag kommer inte att vara omringad av dem. De bor i så fall högst upp.

Så det känns rätt så bra. :-) Trots det där med röklukten. Men det går det ju att göra nåt åt. Mina grannar som bor här nedanför kan man inte göra nåt åt alls.

Och jag kommer att få badkar igen. Som jag har saknat badkar. Nog för att det är bra och väldigt praktiskt med bara en duschhörna men jag som har sån värk ibland och är så frusen... det är så härligt att lägga sig i ett kar fullt med varmt vatten och få mjukas upp. Tända ljus och kanske höra på musik samtidigt... Ack.

Idag fick jag en betalningspåminnelse från min gamla a-kassa. Jodå. Jag trodde det var ett skämt när jag öppnade och läste vad det stod. Att jag skulle betala avgiften för månaden maj 2007! VA! Och om jag inte gjorde det senast den 28 februari 2010 skulle det bli inkasso.

Jag har inte varit medlem sen maj 2008 då medlemsskapet blev uppsagt i samband med att jag sålde mitt hus och bytte hemförsäkring. Den ingick nämligen i medlemsskapet och när jag ändå hade sålt huset och skulle ändra försäkringen så gick jag ur a-kassan samtidigt. För att själv kunna bestämma var jag ville ha min hemförsäkring.

Så det märkliga är ju att de kan skicka ut räkningar så här långt efteråt. För om jag inte hade betalat räkningen 2007 hade jag redan då fått inkasso. Fattar de inte det? Eller också hade jag väl fått en påminnelse när jag sa upp medlemsskapet. Varje gång mina påminnelser kom, jo jag fick påminnelser rätt ofta för just fackavgiften var den räkning jag prioriterade bort under mina fattigaste månader, så stod det alltid att om jag inte betalade så blev det inkasso. Så det skulle jag ju redan fått i så fall. Resultatet blir ju att jag har betalat alla mina räkningar eftersom jag inte fått inkasso.

Jag skrev ett mail till den lokala a-kassan, vi får se vad de svarar. Jag kan ju inte längre gå in på mina sidor på den a-kassans hemsida för jag har ju inget inloggningslösen i och med att jag inte är medlem. Och jag vet inte om uppgifterna är kvar heller.

Så länge man har a-kassa så dras avgiften automatiskt eller kanske inte alls jag minns inte. Om något dras så är det en ganska låg summa. Det är när man har sjukpenning eller försörjningsstöd som man får betala den via en vanlig räkning. Och då får man betala en mycket högre avgift. Nu vet ju inte jag hur de gör nu, för det har ju varit en del ändringar sen den nuvarande regeringen försämrade allt som har med a-kassan att göra. (Buuu!) Det var ju också anledningen till att så många gick ur a-kassan. Förmodligen hade jag gjort det även om jag haft lön för då hade det blivit en så stor utgift att jag hellre varit utanför a-kassan. Har man redan en låg lön så är varje hundralapp viktig.

I alla fall.

Så som det ser ut nu så blir det alltså flytt framöver. Vet inte när ännu men av blir det. :-) Senast om tre månader. Nu gäller det att skrapa ihop lite folk som kan bära grejer... hm... Den här gången kan ju Viktor hjälpa till lite mer för nu är han en så stor och stark kille så han orkar bära tyngre saker. Han får trösta sig med att det bara är en liten kort trappa upp till nya lägenheten så kanske det går bra. ;-)

Viktor har vinterfriluftsdag idag. Han valde samma aktivitet som förra året; skjutning med luftgevär. Det finns en skjutbana i närheten och han var där förra året och var hur duktig som helst på att pricka rätt och han tyckte det var väldigt roligt så han ville göra det i år med. Jag är inte så förtjust i skjutning men det var ändå kul att se hans måltavlelappar som han hade med sig förra gången och att han skjutit mitt i prick på väldigt många. Trots att det var första gången. Så imorse bar det iväg med matsäcken nerpackad. Som för övrigt bestod av biffsmörgåsar, saft och ett äpple. De får även korv med bröd under dagen.

Nu ska jag ta min trötta fibrolekamen ut i köket och hämta lite mer kaffe för nu har jag skrivit så mycket så det är som den värsta roman. ;-)

Ha en bra dag! Kram!

Snart är det dags för såna här igen. För sjuhundrafemtioelfte gången. Haha...

:-)

Inga kommentarer:

AddThis