Skogen

Skogen

söndag 13 april 2008

Var finns den där Robin Hood när man behöver honom?

Ibland undrar jag verkligen hur det går till på de politiska mötena som regeringen har. När de sitter där och hittar på olika sätt för att försämra livsvillkoren för folk som kan råka illa ut genom sjukdom eller andra olyckor. Jag lyssnar med ett halvt öra ibland men när det nya förslaget om sjukförsäkringar kom så vaknade jag till. Jag minns inte om det endast är ett förslag än eller om det verkligen ska genomföras men så här har jag uppfattat det i alla fall.

Jag kanske har uppfattat det fel och i så fall får jag väl studera detta bättre och i så fall så återkommer jag i ämnet.

Om man har en privat sjukförsäkring för att täcka upp det man inte får från den allmänna sjukförsäkringen så har nu nån smartnisse tänkt ut att oj va bra för nu behöver inte staten betala ut hela summan utan då kan staten behålla en viss del.

För om den försäkrade ska få 75 % av staten i sjukförsäkring och sedan har en privat försäkring som ska täcka upp de 25 % som fattas upp till 100 % så kan staten räkna bort de där 25 % och betala ut endast 50% så att den försäkrade lik förbannat får ut endast 75 %. Det ska inte löna sig för folk att ha en privat försäkring utan då ska staten genast roffa åt sig...

Så jag säger bara det; var är den där Robin Hood när man behöver honom. När staten säger till skatteverket (det är ju de som har koll på allt) att leta reda på folk i alla skrymslen och vrår för att ta deras pengar....

Men... va i ... sitter han i godan ro och läser tidningen! Det har han väl inte tid med heller? Fast han lever ju i och för sig lite undanskymt där borta i Sherwoodskogen och på nåt vis måste han ju få reda på saker och ting. Jaja han får väl läsa klart... Så han vet vad som behöver göras. Det är väl bra i och för sig.

Men sen då? Han får allt lov att skynda sig för staten (Sheriffen) är beredd att skicka ut nån från skatteverket (Sir Guy) för att leta upp eventuella personer som av någon anledning skaffat sig en privat sjukförsäkring eller kanske andra förmåner. Tur att jag inte har varken privat sjukförsäkring eller andra förmåner. För jag vet inte vad jag skulle ta mig till om "skatteverket" kom springande på sin häst. Jag tror inte att det skulle hjälpa att muta med en kopp kaffe och ett par bragokex med choklad... Fast det är klart, det är nog tufft att flänga runt och hota folk hela dagarna så kanske han håller till godo trots allt. Och blir på gott humör av chokladkexen så han glömmer att han kom för att sno mina pengar. ;-)


Här står "staten" och kumpanen från "skatteverket" och funderar ut nya elakheter...


"Den där typen där borta, han har nog en privat sjukförsäkring... hämta hit honom så ska vi ta och "prata" lite med honom..."

"Mhm..."




Bilderna är tagna från BBC-serien "Robin Hood"s officiella hemsida. Utifall nån undrar menar jag... Fast det är det kanske ingen som gör, vad vet jag...

Skämt åsido, det blir snart som i Nottingham om vi inte ser upp. Fast utan hästarna då. Och vem blir vår Robin Hood? Tomas Östros eller?



2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, ja någon Robin Hood tror jag inte vi får se. De flesta verkar ju inte ens vilja ta ansvar för sig själva så hur ska de kunna hjälpa någon annan? Men ibland kan man ju bli glatt överraskad förstås :)

EvaLena sa...

Ja du har nog rätt. Men det kan ju vara roande att föreställa sig det där med Robin Hood.

Det bästa vore ju om vi aldrig skulle känna något behov av en sån räddare. Betala skatt är en sak men när det ska tafsas på privata försäkringar eller annat som vi betalar för att få, då blir jag härsken.

Tack för kommentaren förresten, min trogna(ste) bloggläsare. :-)

AddThis