Skogen

Skogen

fredag 4 april 2008

Vårtecken

Imorse när jag följde sonen till skolan såg vi sju svanar i formation. En stund senare såg vi två till. Tjusigt. Och väldigt tidigt så väcktes jag av en energisk talgoxe. Överhuvudtaget så hör man fågelkvitter hela tiden nu och det är härligt. Igår var det fantastiskt väder, solen värmde skönt och jag kunde ha balkongdörren öppen större delen av dagen.

Men när jag gick in på SVT-s hemsida förut och kollade väderprognosen så ramlade förhoppningarna ner en bit. Det kan bli skräpväder ännu, det får man vara beredd på. Jag vet ju inte hur mycket av eländet som kommer till min lilla plats i världen men blir det mer regn så möglar jag.

Det blir också alltid så stressigt så fort vi närmar oss den varma årstiden. Eftersom det är så osäkert med soltimmar så jagar vi upp oss till max om vi inte hinner sitta ute en stund när solen är framme. Men om vi visste att vi hade några veckors sol framför oss så kunde vi ta det lugnt och faktiskt njuta av vädret. Inte stressa ihjäl oss för att hinna ut.

Apropå det jag skrev i samband med internationella kvinnodagen i mars så läste jag en kolumn på Svenska Dagbladet som handlade om kvinnors kroppsfixering.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1093283.svd

Det där med supermagra kvinnor förstår jag mig inte på. Att det ska vara idealet. Jag har alltid varit smal, när jag var yngre trodde en del att jag inte åt alls. Men jag har alltid gillat mat, så jag åt rejält när jag kunde. Storlek XXS! Jösses! Det finns alldeles för lite kläder i större storlekar. Och jag tycker att storlek M är som S nu för tiden. Varför inte göra kläder som passar kropparna istället för att försöka göra kropparna annorlunda för att de ska passa i de minimala storlekarna? Folk måste ju få i sig mer än en halv citron och ett glas vatten om dagen för att överleva. Det måste ju vara måtta åt bägge hållen.

Ett lite annorlunda vårtecken, eller mer en våruppmaning kanske, är väl att nu måste vi superhåriga kvinnor på allvar ta tag i våra orakade ben. Annars kan vi ju inte ha shorts eller kjol när det blir varmare väder. Eller va? Ehrm. *host* Jag har faktiskt haft mardrömmar om att gå på fest klädd i klänning och sen upptäckt att jag inte rakat benen. (Och på festen i drömmen så skulle Tom Cruise vara där också.Varför jag nu drömde om det, han är inte en favorit om jag säger så. Och då skulle det väl kvittat om jag hade håriga ben...) Och naturligtvis hade jag enormt mycket hår, mycket mer än jag egentligen har. Trollet Ludenben.

Det säger väl en del när man drömmer mardrömmar om att gå på fest med orakade ben. Fixering? Ja det har väl blivit det. Hormonerna (som alltid flyger runt som galningar och stör) påverkar ju sånt som hårväxten. När jag var yngre hade jag minsann inte hår på benen. Ljusa fjun i så fall.

Behöver jag säga att jag numer föredrar långbyxor?

Sen är det ju också så att man kanske vill klippa sig och skaffa ny frisyr på våren. Vinterfrisyren känns både dassig och stripig. Men jag bryr mig inte så mycket om vilken årstid det är när jag går och klipper mig. Jag brukar använda mig av mottot; Är jag snyggare i handduksturban än utan, då är det dags att gå till frissan.

Än har jag inte kommit dit. :-)


Inga kommentarer:

AddThis