Skogen

Skogen

lördag 26 april 2008

"Utan bok är man en tok"

I onsdags var det Världsboksdagen vilket jag faktiskt glömde nämna. Fy på mig. Jag som är en bokälskare av stora mått. Men jag hade väl fullt upp med att gnälla på di dära rökarna... eller det var väl på torsdagen kanske... Men idag ska jag inte gnälla ett enda dugg. Det orkar jag inte.

Orkar inte läsa heller tror jag för då somnar jag bara. Ibland är det ju skönt att ta en tupplur men inte när man verkligen vill läsa. Som andra bokmalar så kan jag diskutera böcker i evigheter, om jag får. Låter kanske tråkigt men det beror ju också på vad för slags bok man läst och vill diskutera.

När jag var liten så var mitt favoritställe biblioteket. Jag tyckte (och tycker fortfarande) om lukten, tystnaden och anonymiteten. Jag kan slinka in där och ställa mig vid en hylla och glo i böcker hur länge som helst utan att nån kommer och stör mig. Gör jag det i en bokhandel så kan det komma nån beskäftig anställd och fråga om jag behöver hjälp eller så...

Visst är det roligt med filmer, jag älskar att se på film också, men när man läser en bok så kan man använda sin egen fantasi för att måla upp det som händer i boken. Ser man på film så är det ju någon annan som bestämmer hur allt och alla ska se ut. Det är väl också anledningen till att vi ibland blir besvikna på filmer om vi läst boken först. Det var kanske inte alls som vi föreställt oss. Med vissa undantag då.

Att försvinna in i bokens värld är det bästa jag vet. Då vill jag inte behöva laga mat eller ha nåt annat viktigt som ska göras. Då vill jag sitta bekvämt och läsa och njuta. Om jag har mat på spisen finns det risk för att den glöms bort om jag inte står bredvid själva spisen och läser förstås, vilket har hänt i akuta fall. :-)

Jag skulle önska att fler tog sig tid och klev in i böckernas värld för det är helt fantastiskt vilka äventyr man kan få vara med om medan man sitter stilla. Så min uppmaning till hela världen (jo jag tar i ordentligt - siktar på stjärnorna och kanske hamnar i trädtopparna) är: läs böcker!

Detta bibliotek går inte av för hackor, eller hur?













Kram från "library lover"

Inga kommentarer:

AddThis