Skogen

Skogen

torsdag 24 april 2008

Rökning är ingen rättighet!

Håhå jaja...

Upptäckte med lite sorg i hjärtat att det kommer att bli svårt att ha balkongdörren öppen nu i varmare tider. Varför då kan man undra?

Cigarettrök.

Min balkong ligger längst upp och vad händer med rök? Jo den stiger uppåt och på nåt vis så sugs den in i min lägenhet utan att jag gör någonting för att få in den. Tyvärr så får man ju inte gnälla på sånt. Folk kan ju ta illa upp och bli arga och känna sig kränkta. Men alla vi andra då som faktiskt inte vill få den där skiten i oss?

Läste om att det i nån kommun skulle bli förbjudet att ha husdjur på äldreboenden. Trots att det piggade upp de boende märkvärt. Och att de jämförde det med rökning. VA? Det kan man väl inte göra? Nog för att det kan lukta extra mycket av en regnblöt hund men inte är väl det lika störande och farligt som cigarettrök? Och de flesta äldre är inte allergiska. Det vore väl i så fall de som ska jobba på äldreboendena som kan vara allergiska. Men det konstiga är att väldigt många som jobbar i äldrevården är rökare och det måste de gamla stå ut med varje dag. Att det stinker rök om de som ska vårda dem.

Jag blev själv utsatt för passiv rökning under min uppväxt och har sen dess fört en lite ojämn kamp mot rökare och deras s.k. rättigheter till att få bolma överallt och hur som helst. Jag har haft och har folk i min närhet som röker och det är ingen pardon; man behöver inte röka. Det är inte en nödvändighet för någon enda människa.

Min balkong, min fristad där jag ska kunna sitta och njuta av sol, vind och luft, där ska det inte finnas någon äcklig röklukt. Det är allas rättigheter till en ren luft som jag kämpar för. Till de som röker vill jag gärna säga med is i blicken; sluta röka nu. Ta hänsyn till och ansvar både för era egna kroppar och de människor som finns runt omkring er.

Många gånger har en upplevelse blivit förstörd av folk som stått framför eller i närheten av en och bolmat. Vid utekonserter eller när man varit på kafe. Det spelar ingen roll att det är ute i friska luften, står man bakom eller bredvid någon som röker så får man det i sig lik förbaskat.

Att röka är ingen rättighet, heller ingen nödvändighet. Att andas frisk luft är det. Att ta hänsyn till andra människor är väl också något många behöver lära sig.

Nu har jag morrat klart för idag. Growlf!

Inga kommentarer:

AddThis