Skogen

Skogen

måndag 25 april 2011

Påskuppropet och radiodebut :-)

Ja så sitter man här, nöjd och trött, efter vår påskuppropsmanifestation. Jag måste säga att med tanke på den lilla ort jag bor på och det fina vädret så kom det ändå rätt så många för att lyssna och stötta. (Tack för ditt stöd och att du var med Erika! :-)

Sen har jag också fått vara med om att bli intervjuad. Ja jösses... :-) Det var Carina och jag och så var det Joakim, som bland annat är ordförande i kyrkorådet och som idag fick hålla i den lite annorlunda predikan som gavs. Som han gjorde väldigt bra tycker jag.

Detta skulle sändas imorgon bitti tyckte jag tjejen sa, det var alltså radio. Man kan säkert gå in på nätet och lyssna när som helst efteråt också. Jag får väl kolla det imorgon. Reportern var väldigt engagerad och ställde många bra frågor och undrade om jag ville läsa en av de dikter som var med i manifestationen. Så det gjorde jag. Gulp! Så nu har man gjort radiodebut. Haha! Två av dikterna som var med var mina men jag läste dem inte själv. Ingen av de utförsäkrade läste sina egna texter under själva gudstjänsten.

I alla fall. Nu har vi gjort vårt upprop och kommer även att göra en slags uppföljning av detta i höst. Carina och jag har börjat planera lite inför det. Det ska bli jättespännande.

Nåt som jag skulle sagt till reportern förut, men som naturligtvis inte dök upp i huvet på mig förrän jag kom hem, var ju att det inte bara är politiker som behöver få upp ögonen när det gäller folks hälsa och utförsäkringar utan även folk i allmänhet som vägrar se. Det finns så många människor som har blivit extremt cyniska och misstroende mot sjuka de senaste åren. De tror förmodligen inte att de själva kan bli drabbade. De har gått på det politikerna sagt, blivit lätt hjärntvättade, och börjat tro på de lögner som regeringen hela tiden upprepat utan att faktiskt ta reda på hur det egentligen ligger till.

Bara för att man upprepar en lögn om och om igen så innebär det inte att den blir mer sann. Men det är denna taktik som används. Vilket jag hoppas ska ändra sig nu när utförsäkrade och alla som fattar vad det innebär att bli misstrodd och utslängd från sjukförsäkringen ställer sig upp och säger ifrån. Säger emot och protesterar.

Det är ju faktiskt allmänheten som kan förändra hur resultatet av valet blir nästa gång. För om alla inser att detta med utförsäkring och sjukdom faktiskt kan drabba ALLA så kan vi ju tillsammans se till att få ett socialförsäkringssystem som tar hand om oss.

Eller hur? Sen ska vi ju ha bra politiker också som faktiskt vill se att vi alla är lika. Ingen är förmer än den andre. Oftast när högerfolk skäller efter vänstern så säger de att vänstern vill att alla ska ha det lika dåligt. Men de har ju helt fel; alla ska ju ha det lika bra. Det är ju där poängen ligger liksom.

Det bjöds på sopplunch efter själva gudstjänsten men jag stannade inte för att äta. Skulle hem till Viktor och fixa lite mat. Då gick en av de som ansvarade för lunchen in och hämtade en liten plasthink, en sån där man kan köpa yoghurt i, och fyllde den till mig och Viktor. :-) Nu var det tyvärr lök i soppan så det fick bli Viktor som åt och han höll på att äta ihjäl sig för den var så god. Jag smakade lite på spadet och den var verkligen mums. Men om jag hade ätit den så hade min mage inte blivit så... glad ...om jag säger så. ;-)

Solen lyser på oss idag med. Påsken har varit väldigt varm och man undrar ju naturligtvis hur länge vi får ha värmen kvar. Nu är det ju valborgsmässoafton härnäst. Jag hoppas på ett vis att det är fint väder men på ett vis inte. För när det är fint väder så blir det så enormt många unga människor som super sig redlösa och råkar illa ut. Regnar det och är lite kyligt så håller de sig lugnare. Det har jag läst att polisen uttalat sig om vid nåt tillfälle.

Sen får förmodligen inte jag sova heller för alla de ungdomar på orten som är fulla och skräniga brukar samlas utanför mitt sovrumsfönster och stå där och skråla både länge och väl. Jag har hört både det ena och det andra sägas av upprörda pojkar eller flickor. Slagsmål har också förekommit. Så jag är lite kluven när det gäller valborgsvädret. Jag önskar helt enkelt att sprit inte fanns. För den ställer till med så mycket skit. Nu är det kanske inte enbart sprit som gör folk tokiga men ändå...

Nåväl.

Ha en bra dag! Kram från en stolt påskuppropsdeltagare. :-)


1 kommentar:

Ingela sa...

Toppenbra jobbat! Hoppas man får möjlighet att höra denna intervju senare. Du länkar väl när du hittar den?
Tusen tack till dig och alla andra engagerade som gjort påskuppropet möjligt!

AddThis