Skogen

Skogen

onsdag 13 april 2011

Förgäves kostymletande...

Idag har vi tryckt affischer inför påskuppropet. Dessa ska nu sättas upp på lite olika platser för att folk ska bli uppmärksammade på det. Det är ju så att annandagens gudstjänst blir en del av påskuppropet, vilket blir en lite annorlunda gudstjänst än vanligt. Det bästa tycker jag är att det hela är i Folkets Hus (numera Kulturhuset) för det känns nog lättare för allmänheten att komma dit om det inte är i kyrkan. Jag menar att även om man inte är en endaste liten gnutta religiös så kan man gå dit för den goda sakens skull.

Alltihop avslutas med sopplunch i och med att det håller på mellan 11-13. Jag tycker det ser ut att bli ett bra upprop. :-) Hoppas det kommer mycket folk.

Det senaste inom sjukförsäkringen som den där Kristersson klämt ur sig är ju inte mycket att ha. Men han kände väl att han var så illa tvungen att säga nånting. Och då drog han liksom bara till med nåt. Känns det som. För det känns inte som om det är så mycket tanke bakom utan det är bara lite pillande i den stora röra som är sjukförsäkringen.

Men för att tala om nåt helt annat... Carina hämtade upp mig för en stund sen för vi skulle åka till den lokala teaterföreningens kostymförråd för att ta oss en titt på lite kläder. Vi letar inför den stora födelsedagsfesten vi ska ha nu i maj. Förra veckan träffade vi en kvinna som brukar vara med och underhålla på dessa kalas och hon har en Selma-klänning i sin ägo. Det vill säga en sån klänningsmodell som Selma Lagerlöf hade på sin tid. Denna föreslog hon att jag kunde låna om vi inte hittar nåt annat för vi har samma storlek hon och jag. Spännande. Jag lovar att försöka lägga in foton på oss i full kostymering när det är dags för kalas. :-)

Vi fann inga kläder i det förråd vi kollade på förut så Carina ska ringa teatern inne i stan ifall vi kan få hyra där. Vi letar ju efter tidstypiska kläder från 20,30,40,50-talet. Och om Selma-klänningen används så blir den ju allra äldst. Jag vill nämligen ha nåt som är lite äldre, kanske 20-tal men det går ju bra med äldre. Vårt äldsta födelsedagsbarn är nämligen född 1908. :-) Carina vill eventuellt ha nåt från 50-talet.

Tanken är också att vi ska ta emot och välkomna födelsedagsfirarna klädda i dessa tidstypiska kläder när de anländer. Sen blir det musik och sång, låtar som jag har letat upp, och som också är lite tidstypiskt för olika decennier. Allt går ju ut på att det blir som en minneskavalkad. Det är mycket på gång nu men det känns så himla roligt.

Imorse tänkte jag på, när jag duschade, att det fanns en tid då jag inte orkade duscha utan att behöva vila mig en lång stund efteråt. Och det var inte längesen faktiskt. Så det känns helt fantastiskt att jag numer orkar göra så mycket, vara med på så många olika saker och umgås med folk. Men det är faktiskt en sak som jag inte avslöjat och som kan ha nåt att göra med min förbättrade hälsa.

I höstas upptäckte jag att jag hade krombrist. Av en fåfäng tillfällighet så fick jag i mig en slags kaffe som var berikat med krom. Och min hjärna vaknade till nåt så enormt! Jag trodde först det var endast en tillfällig uppsving i min hälsa och att det berodde på koffeinet (det var rejält med koffein i detta kaffe) men efter ett tag märkte jag att det höll i sig även om jag inte drack kaffet varje dag. Jag kollade vad krom var bra för och hur brist på detta visade sig. Jackpot!

Sen köpte jag kromtabletter och sen dess har jag ätit dessa, en varenda dag. Och min hjärna är pigg som aldrig förr. Min fibro gör mig ju trött ändå ibland men inte alls på det viset som förut, innan jag åt krom.

I och med att jag ändå kan ha piggare perioder så var jag ju tvungen att avvakta och vänta för att se om det faktiskt var sant. Och i och med att jag nu ätit krom sen i höstas så vet jag att det inte är en tillfällighet att min hjärna äntligen fungerar. Mycket bättre än förut i alla fall. Och det har tagit bort mycket av den där hemska trötthet som kunde drabba mig då och då. Jag kan koncentrera mig när jag läser, skriver och när jag pratar. Jag blir heller inte lika trött när jag har folk omkring mig. Jag tycker det är roligt att prata med folk numer i och med att det går lättare , det orkade jag inte förut. Orkade liksom inte koncentrera mig på nånting utan ville helst sitta tyst och inte behöva delta.

Så nu har jag avslöjat och delat med mig av min lilla hemlighet. :-)

Ha det bra! Kram!

2 kommentarer:

Påskdamen sa...

Lycka till med påskuppropet själv är jag med och arrangerar i Göteborg. Hoppas det kommer mycket folk hos alla som arrangerar i hela landet!

EvaLena sa...

Hej Påskdamen! :-)

Ja jag hoppas det blir bra uppslutning överallt.

Lycka till själv!

Kram!

AddThis