Skogen

Skogen

onsdag 1 september 2010

Livet är som en påse... tomt och innehållslöst - om man inte fyller den med något.

Hörde på nyheterna imorse att några manliga präster (vet ej var de jobbade) riskerade bli avskedade på grund av att de vägrade jobba tillsammans med kvinnliga präster. Jaha. Fortfarande är det på detta viset. Motiveringen till att de skulle bli avskedade var att det ifrågasattes om de var lämpliga att arbeta som präster överhuvudtaget med en sån inställning.

Nej det tycker jag ju inte även om jag inte bryr mig om varken präster eller kyrka så där värst mycket. Präster ska väl ändå stå för acceptans av alla människor, de ska stötta och vara moraliska vägvisare, trösta och hjälpa. Eller? Är det inte en del av deras uppgifter?

Men där har vi det igen. Skillnaden mellan könen. Det gäller på så många områden och även om man tror, hoppas snarare, att folk nu för tiden ska vara mer informerade, mer öppna, mer jämställda, så ser man titt som tätt bevis på motsatsen. Suck. Och varifrån kommer dessa hatliknande känslor inför människor bara för att de har "fel" kön? Sånt begriper jag mig inte på alls. Det vore ju lika tokigt om det fanns manliga läkare som vägrade jobba med kvinnliga läkare. Fast det kanske det finns, vad vet jag. Såna saker är ju diskriminering i stora mått och kanske behandlas på ett annat vis vad vet jag. Med präster har det ju varit rabalder hela tiden för gubbarna anser ju att det står i bibeln att kvinnor absolut inte får bli präster. Vilket jag har för mig nån sa var helt fel, det står inte alls så. Med läkare kanske de kan använda kompetens som en anledning. Om de skulle vilja vara mer politiskt korrekta då...

Om den manlige läkaren säger: "Nee jag vill inte jobba med henne för hon har inte den rätta kompetensen..." Och så kommer de kanske undan med det. Men detta är bara spekulationer från mitt håll. Inget som jag vet bestämt. Jag tog det bara som ett exempel. ;-) Fast jag har mina aningar om att denna anledning används i andra yrken också. Nån som kan upplysa mig om ifall jag anar rätt eller är totalt ute och cyklar?

Jag kommer aldrig någonsin att acceptera att kvinnor ses som "det andra könet". Jag har läst Simone de Beauvoirs bok och den är fortfarande aktuell. En väldigt bra bok. Det hon skrev då passar in på läget fortfarande. Fast man önskar ju att det vore annorlunda efter så många år. På vissa områden går inte utvecklingen framåt. Sånt gör mig oerhört frustrerad.

Valet kommer närmare och politikerna vränger ut och in på sig för att locka väljare till just sitt parti. Jag tror faktiskt jag äntligen bestämt mig för vad jag ska rösta på. Men jag säger inte vad det är. ;-)

Jag tror jag har höstens förkylning på väg. Jag är inte riktigt säker men igår eftermiddag blev jag drabbad av förkylningssymptom och orkade absolut ingenting. Jag frös och nös och kände mig risig. Idag är det inte lika illa. Det brukar ta ett tag innan det bryter ut men det är bara att inse att nåt är på gång. Det brukar gå lite fram och tillbaka innan det liksom blir dags. Och då brukar det däcka mig fullständigt några dagar. Så jag vet vad jag har att se fram emot... ack.

Men än så länge är jag på benen och mår rätt så bra. Just nu i alla fall. :-)

Kram!

Idag behövde jag en bild som man blir varm om tårna av...

Hawaii... :-)




Apropå präster...

Ringaren - Hans Alfredsson

:-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, inte görs det några stora framsteg inom jämställdheten. Kan iof bero på att halva befolkningen är män, och dom är nog osäkra på vad det innebär.Och så är rädda att det kan vara så att dom måste dela med sig av makten och bekvämligheten. Jag tror att det är mäns farhågor att dom ska behöva göra halva hemarbetet (ve och fasa) som har gjort att det finns rutavdrag. Så slapp männen hjälpa till och ta upp skiten i sina hem!! Ja, som du märker så kan jag skriva en hel del om det. Många män har en attityd som gör mej heligt förbannad!!
Om någon kommer dragande med vad det står i bibelen så brukar jag fråga om dom lever HELT efter den, eller bara väljer delar som passar dom. Det brukar täppa till truten på en hel del!!

EvaLena sa...

Som vanligt är jag sen med att svara men ändå...

Jag kunde nog skriva spaltmetrar om jämlikhet/jämställdhet och bristen på denna men då fick jag ju inte göra annat. :-)

Jag håller med dig helt och hållet angående det där RUT-avdraget.

Och heja på angående det där om bibeln! :-)Bra sagt!

AddThis