Skogen

Skogen

tisdag 28 september 2010

Minnen och Viktor som är lite sjuk

Har nyss kommit hem från mitt nya "arbete". :-) Ja min praktikplats då alltså. Vi har väl inte hunnit göra så mycket men det finns ju en del att prata om, planera och grunna på. Jag fick med mig en bok som Carina hade fått tag på och som hon frågade om jag ville läsa. Den heter "Låt minnena leva - en handbok i reminiscensmetoden" av Lotta Isacs och Helene Wallskär.

Den handlar om just dementa och hur man kan få dem att minnas, ge dem så kallade triggers så att deras minne kommer igång. Så den ska jag läsa så fort jag kan. För att komma på vad som kanske fattas i minneslådorna så bad Carina mig tänka utifrån våra sinnen. Smak, lukt, hörsel, syn och känsel just för att komma på vad som behövs för mer "triggers".

I alla fall. Viktor är hemma idag och är lite sjuk. Nu har han fått sin höstförkylning. Han är väldigt ynklig tidvis men jag tror inte det är så farligt, han är nog mest trött och hängig och snorar ovanpå det. Det bröt ut igår kväll, helt plötsligt var han väldigt snuvig och gick och försökte dra in luft genom sin täta näsa så jag trodde han skulle trycka ihop hjärnan helt. Vi får väl se om det gått över med tröttheten tills imorgon eller om han måste vara hemma då med.

Apropå minnen... jag tycker det är väldigt roligt att gå igenom de där lådorna för även mitt minne triggas av vissa saker som jag sett som liten eller använt själv. Jo för allt i lådorna är inte från forntiden. ;-) Hittade en Värmlands Folkblad från 1976. Det var nåt tragiskt drama där med nån som blivit skjuten och så. Men på den tiden läste jag inte tidningar så jag har inget minne av den händelsen. Jag var bara 12 år och då har man annat i huvet. Där finns också en veckotidning från 1959 med en artikel om Ingemar Johansson. :-)

Nu ska jag kolla om ugnen är varm så jag kan ställa in lådan med kyckling.

Ha en bra dag! Kram!














Bild från sajten Ihasahotdog.com

Inga kommentarer:

AddThis