Skogen

Skogen

måndag 27 september 2010

Bland tandborstar och flourskölj...

Så har man då varit på det årliga besöket hos tandhygienisten. Jag fick mycket beröm för att jag sköter mina tänder och därför är det också rätt trist (och väldigt orättvist) att jag vid varje besök har (minst) ett hål. Men tandhygienisten sa att jag förmodligen är en kariespatient oavsett vad jag än gör. Tydligen. Sen nämnde hon att om man börjar laga tänderna när man är liten så följer det gärna med sen och där har hon ju rätt. Och en del människor har ju mer anlag för hål än andra. Nu fick jag flourskölj utskrivet på recept så att det ska bli billigare för mig att även börja med det för att förebygga. Men nu är jag putsad och flourlackad så det smakar lite konstigt i munnen. Men det är ju väldigt fräscht. Och det känns bra att ha varit där.

Någon tid hos tandisen för att laga kunde jag inte få idag för det var väldigt dåligt med tider och de skulle höra av sig så fort deras nya datasystem kom igång. Hm... De byter datasystem rätt ofta på Folktandvården, har för mig det inte var så längesen det byttes nånting men det kanske var fakturasystemet. Ja man kan inte hålla ordning på allt.

Nu är det ju så att när man lever på socialbidrag så ska man ju egentligen inte behöva gå till tandläkaren. Men man får hjälp med kostnaden om det är akut... jaha... Att gå på årlig kontroll är ju rätt nödvändigt och faktiskt akut för mig i och med att jag så lätt får hål i tänderna. Men man måste ansöka innan man går och lagar så de får bedöma om man ska få hjälp och om det är akut. Jag begriper mig inte på sånt för att laga sina tänder är ju högst nödvändigt. Och om jag inte går på min årliga kontroll så kanske jag får så många hål att det är fullkomligt omöjligt att kunna laga dem sen.

Jag tänker aldrig be om lov att få gå till tandläkaren och kolla och laga mina tänder. Aldrig. Det är en mänsklig rättighet tycker jag att få ha hela tänder i munnen. Bara för att man är fattig ska man inte behöva gå omkring med trasiga tänder eller tandlös. Så får det inte bli.

Upp till kamp för tandvård till alla! :-) Så att ingen ska behöva skämmas för att den inte kan le ordentligt eller kanske måste sluta tugga knäckebröd. Bland annat.

Hur i hela friden skulle jag klara mig utan tänder? Jag som inte kan låta bli att le stort i tid och otid... Nä vet ni vad!

Ha en bra dag! Glöm inte borsta tänderna! :-)

Kram!

I mina bildgömmor fann jag denna tandkräm. Trevligt namn eller hur?

Inga kommentarer:

AddThis