Skogen

Skogen

onsdag 4 februari 2009

Vi börjar dagen med lite kultur...

Idag kunde jag inte hitta någon låt som hade med onsdag att göra. Ingen som jag hade lust att ha med här i alla fall. Så istället så blir det en liten snutt kultur. På rätt hög nivå tycker jag nog. :-)

Allan Preussen läser Bengt Brunte Bondeblad.

För övrigt så är det som vanligt artiklar i tidningarna om människor som är svårt sjuka men som blir nekade hjälp. I dagens NWT fanns den här.

Jag har svårt att förstå alla dessa fall av sjuka människor där det är bevisat intill sista bokstaven, eller hur man nu ska säga, att den här människan inte kan jobba, inte kan stå till arbetsmarknadens förfogande. Sådana beslut hjälper inte folk att bli friska, det har jag tjatat om i flera år nu och jag har sagt det till folk på försäkringskassan också, men de fattar det inte ändå.

De ska heller inte säga att de lyder order, att de går efter reglerna, för det håller inte. När det finns tydliga bevis på att en människa inte är arbetsför så kan de inte fortsätta blunda för det. Försäkringsläkarna verkar ha blivit tillsagda att aldrig någonsin mer bevilja sjukpenning om så patienten är halvdöd. Det ser ju ut så för oss på utsidan. Om det är på annat vis så tycker jag de ska gå ut med vad det handlar om och stå för vad de gör. I fem års tid har jag tjatat på, skrivit och mailat till olika personer som jag haft att göra med på F-kassan, att de måste samarbeta mer med den sjukskrivande läkaren. Det vore ju bra om de kunde göra det nån gång.

Hur som helst, vi som hamnar i "utanförskapet" kanske faktiskt måste få vara där en tid för att bli friska och kunna komma tillbaka till "innanförskapet" igen. Man blir ju inte frisk om man aldrig får tid att vila och rehabiliteras.

Sen fann jag den här insändaren om balkongrökning i VF och kände mig glad. Ja inte för att hon som skrev den har problem utan att det är fler än jag som lider av detta elände och att hon faktiskt vågar opponera sig. Jag är inte ensam om att bli irriterad på detta. Det är ju ännu värre med inglasad balkong för då stannar ju röken kvar där.

När det gäller rökare har jag ju tidigare nämnt att om man klagar på rökandet så tar de flesta väldigt illa upp. De blir defensiva och kan till och med blir otrevliga. Förmodligen kan detta bero på att dels så vet de att rökning inte är bra, det är en mycket dålig vana, dels så anser de att det är deras bissniss om de röker och det ska vi andra skita i. Men det är inte bara deras bissniss, för vi andra får också i oss röken.

På SVT opinion har det pratats varmt (av vissa debattörer) om legalisering av hasch. Och att det är så bra och att det hjälper mot smärtor om det används i medicinskt syfte t.ex. Och att alkohol som kulturdrog skulle bytas ut mot detta, för att det var nyttigare. Men varför måste man ha nån slags drog alls? Varför kan vi inte ha trevligt tillsammans ändå? Och att röka hasch innebär ju att man måste ha börjat röka. Eller hur? Och då är man ju redan beroende av en drog, vilket ju vanliga cigaretter också är. Och sprit och cigaretter går ofta hand i hand tyvärr. Det ser vi ju i och med att det finns många som feströker, vad nu det ska vara bra för... Så jag tror inte att de som röker hasch endast skulle nöja sig med det på en fest. Det slinker nog ner lite "prit" också.

Någon sa också för ett tag sen att om alkohol hade införts i samhället nu (istället för en gång för längesen - vad fasen tänkte det stolpskottet på?) hade den också klassats som drog och förbjudits. Tror jag det!

Jag tror, trots mitt motstånd mot cigaretter, inte så mycket på att förbud ska hjälpa heller för folk bryr sig oftast inte om sånt. Att det är förbud på krogar och restauranger tar jag egentligen så självklart att man inte ens skulle behöva ha en lag som säger det. Vem vill sitta och äta och dricka medan folk röker i samma lokal? Blarg!

Det bästa är om vuxna föregår med gott exempel inför sina barn. Det går inte som rökare att säga till sina barn att de inte ska börja röka om man inte själv helt enkelt slutar röka. Samma med alkohol. Barn gör inte som man säger, de gör som man gör.

Sen påverkas allt både i och utanpå kroppen av rökningen. Huden, håret, andedräkten, tänderna, lungorna...

Jora så att... ;-)












Dagens tanke
Att vara modig innebär inte att man inte är rädd, det innebär att man vågar göra det man är rädd för.

Inga kommentarer:

AddThis