Skogen

Skogen

torsdag 8 mars 2012

Tillfälligt snöbesök och därmed lite lätt tappad sug

Vaknade upp till denna syn imorse...

Man kan ju tappa sugen alltså. Suck. I och för sig så hörde jag ju igår att det skulle bli snö och det hade börjat lite igår kväll men ändå... vill. inte. ha. mer. snö. nu!









Idag testar jag ett nytt format när det gäller att skriva inlägg för det är så jobbigt när fotona hamnar både hipp som happ. Nu ska fotona hamna där jag vill ha dem direkt istället för högst upp på sidan varje gång. Hoppas det blir bättre. Jag hade fullt upp igår med allt som hamnade snett och fel.

Jag är ledig idag och hade tänkt åka in till stan på en så kallad nöjestripp. Det är väldigt sällan jag gör det och jag är inte direkt förtjust i att ränna på stan och nu... Nä jag har definitivt ingen lust att åka nånstans alls. Att ta sig till Konsum kommer istället att bli dagens "resa". Det blir bara att traska några meter så det ska nog gå bra. :-) Jag hade i och för sig behövt in till stan också men det får nog vänta åtminstone tills nästa vecka. När snön har smält. Ja så fisförnäm är jag. ;-)

Samtidigt som jag skriver här så ser jag på, eller lyssnar ju egentligen, på gårdagens program av The Rachel Maddow Show. (Älskar Rachel, hon är så bra!) Det är ju fullt upp nu för republikanska väljare, de ska ju välja kandidat som ska kämpa mot Obama i nästa val. Just nu ser det ut som om det blir Mitt Romney. Det finns dock ett visst hot från Rick Santorum. Men det spelar ingen roll vem det blir enligt min åsikt för det är samma elände vem de än väljer. Det är alldeles för mycket som bygger på fanatiskt kristna och ålderdomliga värderingar och som de konservativa nu försöker återinföra i landet. Mycket prat om förbud mot aborter och preventivmedel osv. Detta är vad som tar över debatten när de istället skulle diskutera sjukvård och jobb och andra saker. Istället ger de sig på, i första hand, kvinnans hälsa och rätten till sin kropp. Det rimmar väldigt illa i ett upplyst samhälle eller hur? Jag, och säkert många med mig, har ju gått här och trott att den kampen redan var klar. Eller att den åtminstone hade nått längre än så här. Fortfarande blir läkare, i vissa stater i USA, som utför aborter faktiskt mordhotade och några har även mördats för att de utför sitt jobb.

Att karlar, som inte ens är läkare, ska bestämma att om en kvinna ska få göra en abort måste hon gå igenom ett vaginalt ultraljud först, är ju helt befängt. Hon ska då också tvingas (mer eller mindre) att titta på skärmen och se själva fostret och dess hjärtslag, om det nu går att se eller kanske till och med höra. Sen har hon ytterligare timmar att fundera på innan hon faktiskt får göra abort, om hon då fortfarande vill det. De vill liksom tvinga kvinnor att föda barn. Även om graviditeten är oönskad, resultat av en våldtäkt eller medför fara för kvinnan. En av guvernörerna som vill genomföra detta menar att han bara vill hjälpa (den eventuellt blivande) modern... hm... Han kallas också allmänt nu för "Governor Vaginal Probe", vilket han inte uppskattar men han får skylla sig själv tycker jag. Han hade uppenbarligen en strävan att få bli vice president om en republikan vinner valet i höst. Då hade VP stått för nåt annat... hehe...

Och idag är det ju Internationella kvinnodagen också. Vet inte hur jag ska fira det. Och som jag nog sagt förut så är det bedrövligt att vi måste ha en särskild dag för att uppmärksamma kvinnor. Det skulle heller inte behövas i ett upplyst samhälle. Men det verkar dröja med jämställdheten och så länge det är på det viset så...

Ha en bra dag trots all snö som tydligen ville hälsa på en gång till. :-)

Kram!

Skickar en ros till alla fantastiska kvinnor där ute i världen!

Inga kommentarer:

AddThis