Skogen

Skogen

tisdag 1 mars 2011

Viktiga saker för gossar...

Idag var jag och Carina på biblioteket för att plocka bort vår utställning. Sen fick jag fullt upp med att sortera ordning på grejerna i och med att vi tagit lite ur varje låda. Det var också några nya saker som jag skulle registrera och lägga ner. Bland annat en bok som Carina fått tag på och som jag faktiskt tog mig friheten att låna med mig hem för jag ska läsa den. Så här ser den ut och är skriven i slutet av 1800-talet av en karl som hette Sylvanus Stall (teologie doktor) och var amerikan. Översättning är gjord av en Hjalmar Selldén (medicine doktor) runt 1903.

Jag kan ju skriva en mer utförlig beskrivning av innehållet när jag läst den. Men jag kan ju redan nu tala om vad första delen handlar om...

FÖRSTA DELEN.

"Guds afsikt med att begåfva växter, djur och människor med fortplantningsorgan."

Det ni! :-)

Den där Sylvanus har även skrivit böcker som heter: "Hvad en gift man bör veta", "Hvad en ung man bör veta" och "Hvad en medelålders man bör veta"

Boken tillägnas:

"De tusentals gossar hvilkas ärliga frågor angående lifvets och tillvarons upphof förtjäna ett sådant sanningsenligt, insiktsfullt och tillfredsställande svar, som kan rädda dem från okunnighet, sätta dem i stånd att undvika lasten och bevara dem för hemliga och offentliga synder."


Ha en bra tisdag! Kram!

Inga kommentarer:

AddThis