Skogen

Skogen

fredag 11 mars 2011

Fredag igen... jösses vad fort det går!

Så är den här veckan snart slut och det har varit mycket på gång för min del. Har bara varit helledig en enda dag. Nästa vecka innehåller nästan lika mycket. Men det känns bra även om det ibland blir lite lätt rörigt i huvet. Så nu ska jag försöka slappa en del i helgen. Fast imorgon ska jag nog upp tidigt ändå, det är innebandy på gång igen. :-)

Till veckan ska jag på möte med en rektor på skolan angående de nya regler som gäller för särskolan från och med juli (tror jag) 2011 som kommer att påverka Viktor. Om ett barn endast har diagnosen autism eller Aspergers så får denne inte gå i särskolan längre. Det stolpskott som kommit med detta förslag skulle jag vilja träffa och ha ett snack med.

Endast de barn som har en utvecklingsstörning får gå på särskolan. Om nu anledningen är för att en del barn felaktigt placerats i särskolan utan vare sig diagnos eller utredning så kan de väl inte behöva straffa hela landet om det är några få skolor som har gjort så. Så är inte fallet i den här kommunen vad jag vet. Viktor fick sin diagnos när han var sju år och gick, trots mitt tjat om extra stöd till honom, i vanlig klass tills vårterminen i femman och det var en plåga varenda dag att få iväg stackarn. Plus att varje dag innehöll mycket bråk och ilska och väldigt lite skolarbete. Till slut så fattade de andra också att det inte gick att ha det så här och han fick äntligen testa särskolan.

Vad jag hoppas är att han ska få gå färdig grundskolan i lugn och ro, han har ju bara nian kvar, utan att behöva ändra hela sin tillvaro för det kommer inte att gå. Han kommer inte att gå till skolan alls i så fall. Och det har fungerat så bra sen han började på särskolan. Han har utvecklats enormt. Nåt som jag inte tror varit möjligt om han tvingats gå kvar i sin vanliga klass. Och förresten, jag hade haft magsår av allt elände som alltid hände varenda dag. Och det var verkligen varenda dag. Sen han började särskolan har det hänt så sällan att man nästan glömt av hur det var tidigare. Frågan är också om vi kanske måste kontakta BUP igen för råd och hjälp om det blir krångel. Vi får väl se. Men lite bekymrad är man ju. Han är en så go, trygg och harmonisk kille nu för tiden (han är ju tonåring också till på köpet - det kunde ju vara jobbigt bara på grund av det) så jag vill inte se att allt detta blir förstört.

Nu vet jag att rektorn för just den här avdelningen är väldigt bra. Hon har känt Viktor sen han började dagis och verkar väldigt mån om de elever hon har hand om. Jag tror inte hon kommer att låta Viktor bli lidande om hon kan hindra det. Men det återstår att se. Jag sa till Viktors pappa, när vi pratades vid igår angående detta, att jag ställer mig på skolgården med ett plakat och ropar och protesterar om de tvingar Viktor att börja vanlig klass igen. Ja jag ställer mig bredvid, sa han då. Så nåt är vi i alla fall överens om. ;-)

Det är fredag idag och jag skulle ju köpt semlor förut när jag var på Konsum. Men det blev inte så. Anledningen var dels att jag inte hade skrivit upp det på lappen, (jag är bedrövligt glömsk) dels så träffade jag på min farmor där inne, blev liksom distraherad, och fick hjälpa henne läsa på förpackningar, när jag nu ändå var där, för hon har fel på gula fläcken så hon ser knappt nåt. Men handlar gör hon oftast själv. Hon är 87 och skriver inte upp på nån lapp det hon ska ha, för det ser hon ändå inte att läsa, utan har sin lista i huvet. Sånt är imponerande tycker jag.

Som tur var blev inte Viktor besviken på semmelbristen, han tyckte det var helt okej när jag berättade vad som hade hänt. Han tog ett par bullar istället. :-) Jag önskar de sålde semlor med laktosfri grädde för min mage blir inte så glad av den vanliga grädden. Den brukar bli väldigt brölig och besvärlig en stund efter att jag ätit min semla. Trist men sant.

Nu tar jag helg. Återkommer kanske imorgon och skriver en skvätt då med. För det finns en hel del i huvet på mig som vill ut. Hehe...

Ha en toppenfredag! Kram!















PS. Jag håller fortfarande på och läser den där boken om vad gossar bör veta... den är väldigt omständlig och jag begriper inte hur någon kan säga så mycket men med så lite innehåll... Om det var på detta viset amerikaner fostrades förr så förstår jag med ens väldigt mycket... ;-) Mer om detta när boken är helt utläst. DS

Inga kommentarer:

AddThis