Skogen

Skogen

måndag 14 mars 2011

Med ny frisyr i väntan på bussen...

Jag återkom aldrig under helgen för att skriva nåt här. Jag har nämligen varit helt upptagen med att se på Milleniumtrilogin. Jodå alla tre. Och ja jag vet att jag är sen men det blir så för mig ibland. Jag hänger inte på såna där hypade saker direkt, ibland måste de mogna. :-) Och jösses vilka bra filmer! Det enda jag sett av dem tidigare är en del av ett avsnitt när filmerna visades i SVT som en serie.

Inte begriper jag varför de måste göras om i amerikansk version (än så länge endast den första såvitt jag vet) för vad ska dessa amerikaner kunna göra bättre egentligen? Daniel Craig som ränner omkring och låtsas att han är svensk journalist. Förresten han är inte amerikan, han är engelsman. Men ändå... Han kan inte göra den rollen bättre än Mikael Nyqvist, det finns inte en chans. Och Noomi Rapace är ju helt fantastisk. Funderar på att läsa böckerna, vilket man kanske inte ska göra i efterhand men ändå. Det kanske är bättre än före, vem vet. Ibland läser man en bok och blir rejält besviken när man ser filmen för en del viktiga saker kanske är borta, sånt som är vitalt för historien. Det är rejäla tegelstenar dock så det får nog vänta lite. Var till bibblan och kollade, det hann jag också med förut innan bussen kom. Om filmerna varit en sådär 20 år kanske, då hade jag förstått om man ville göra en ny version men de är ju så nya... jag fattar inte det där alls.

Just nu läser jag en annan tegelsten. Ja förutom den där moral och sedelärande boken av den där gubben Stall från USA, och det går lite trögt med den det måste erkännas. Wives and daughters av Elizabeth Gaskell uppskattningsvis utgiven 1866, jag har inte lyckats se exakt årtal på den. Den är skriven på den sortens engelska som de talade då. Men det är så fantastiskt väl beskrivet, och faktiskt inte alls svårförståeligt och det är lätt att föreställa sig hur det ser ut och hur folk är klädda. :-)

Har nån mer än jag tänkt på hur det kommer sig att man blir så extremt ful så fort man sätter sig i en sån där friserstol på en frisersalong? Eller det kanske bara är jag som blir det... Jag är aldrig så ful som när jag sitter i en sån. UGH! Jag hade så mycket tid att spendera idag när jag skulle vänta på bussen hem, jag var en mil hemifrån för att genomgå lite underredsbehandling eller hur man nu ska säga. :-) Jag var nämligen och fick min hormonspiral bytt. I alla fall, jag hade några timmar att vänta och då gick jag till en frissa och frågade om hon hade tid att klippa mig på drop in. Och det hade hon. Så nu har jag en ny vårfrisyr. Jag blev väldigt nöjd. Men som sagt... varför ser man ut som ett skrälle så fort man slår sig ner i en sån där stol? Tur att man inte har såna speglar eller sånt ljus hemmavid för då skulle man aldrig våga gå ut av oro för att skrämma slag på folk. HA!

Det blev ingen innebandy i lördags. Min syster ringde mig på fredag kväll och berättade en mycket inlevelsefull historia om när hon halkade och drattade på arslet med en vedsäck i vardera handen strax utanför deras garage. Hon hade ont i precis hela kroppen, bula i bakhuvudet också antagligen, så hon behövde vila sig. Plus att hon hade massor att göra hemma också... De andra fick åka utan henne och då kände jag att jag också kunde hoppa över matchen.

Jag ägnade mig åt att städa lite, vilket behövdes. Så då fick ju jag nåt vettigt gjort också. Och som sagt, helgen gick i filmens tecken. Tur att man kan ladda hem... ehrm... jora så att.

Nu är det en tur till Konsum som står på dagordningen. Tråkigt men nödvändigt om man vill ha nåt i skåpen när man blir hungrig.

Ha en bra dag! Kram!

Inga kommentarer:

AddThis