Skogen

Skogen

fredag 18 mars 2011

Bland blommor och gamla biblar...

Denna syn mötte mig imorse när jag gick fram till vardagsrumsfönstret. Jag brukar kalla den här blomman för "Kålrotspotatis" från ett avsnitt av Nalle Puh där Kanin har en växt som blommar endast en kort stund vart femtonde år eller hur det är. Och han sköter denna växt så noga för att få se den blomma. Och när den väl slår ut blir han så till sig att han knappt vet hur han ska klara av det. Den blommar i några sekunder har jag för mig. ;-)

Min egen "kålrotspotatis" blommar bara under en enda dag och doftar väldigt gott. Den doftar inte starkt utan sådär lite lagom så man vill stå och sniffa en stund.

Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag har många såna här för de växer snabbt och blir stora med blanka klargröna smala blad. Fick en stickling för väldigt längesen av en väldigt gammal tant som hade hela sitt vardagsrum fullt av såna blommor, stora som bara den. Hennes verkade aldrig blomma, hon sa heller inte att de kunde blomma så jag blev snopen den dag då det plötsligt blev knopp i en av mina.

Idag har jag varit i arkivet bland gamla dammiga böcker och grejat. Det låter kanske tråkigt men det var det absolut inte. Gamla biblar från bland annat 1700-talet som var så fina och så svårlästa att det måste ha tagit flera år att läsa igenom dem. En del av dem var stora läderinbundna böcker med särskilda lås på. Jag dammade alltså av dessa och flyttade runt och täckte över dem med plast så de inte skulle behöva bli dammiga på det sättet igen. Fann faktiskt ett brev i en av böckerna också. Det var skrivet 1872 tyckte jag det stod men det var så sirliga bokstäver att jag hade behövt förstoringsglas och rejäl lampa för att kunna tyda det. Texten hade ju bleknat betydligt också vilket gjorde det ännu svårare.

Så jag hade en väldigt trevlig förmiddag tillsammans med Lisbeth och alla dammiga böcker. :-)

Och nu så har jag fikat och ätit semla med Viktor. Han var så arg när han kom hem för han hade halkat förstås och skrapat i sitt ena knä. Så han var ilsken så det nästan rök om honom och han sa till mig att jag kunde väl försöka få nån att göra nåt åt denna isen. Han menade att jag skulle skälla på vägverket/kommunen och säga till dem att få bort all denna is. Han har höga tankar om mig om han tror att det skulle hjälpa men jag förstår honom. Den här vintern har varit besvärlig när det gäller all is på vägen.

Själv tyckte jag inte det var så svårt att ta sig fram idag som jag först trodde. Nog för att man får se sig för var man sätter ner fötterna men det gick lättare än väntat.

Här är fler av mina växter. Tog ett foto på lattjo bara. Min paraplyaralia vill nog väldigt gärna bli omplanterad tror jag...














Avslutar med Green Day. Adde hade med den här videon på sin blogg för ganska längesen och nu snodde jag den för jag får sån gåshud när jag hör den här versionen att det är inte klokt. Ljudet i bôtt! ;-)

Ha nu en härlig fredag! Kram!

1 kommentar:

Erika sa...

Jag gjorde en vurpa på väg till bussen i morse, ramlade på vänster sida men lyckades ändå slå i båda handlederna. Vet inte riktigt hur det gick till. Som tur var slog jag inte ihjäl mig.

AddThis