Skogen

Skogen

fredag 1 maj 2009

"Dan efter kvällen innan."

Idag mår nog många av de som firade som värst igår inte så bra. Och det kan jag förstå.

Det var bråk, slagsmål och ungdomsfylla och jag har själv inte upplevt det riktigt så illa förut. Nu var det ju rätt fint väder, det bidrog säkert. Det var inte så farligt när vi var ute och såg på själva fyrverkeriet, men många var ju laddade med en hel del öl (och annat starkt) innanför västen. Jag stod barfota i pyjamas på min balkong och såg på när det var oroligheter med slagsmål på gång nere på gården och mer ungdomar strömmade till. Då var klockan kanske runt ett på natten. Vad det hela handlade om vet jag inte riktigt men det var ett väldigt skrikande och gapande innan själva slagsmålet. Det var därför jag klev ut på balkongen för att se vad det var fråga om. Inte gick det att sova i det oväsendet. Jo Viktor sov som en stock hela tiden, men det är ju han det. Jag ringde 112 för jag blev så orolig att folk skulle bli skadade att jag kände mig tvungen att försöka. Nu kom jag inte fram, förmodligen var det många som ringde för jag fick liksom ingen kopplingston när jag slagit numret.

Så jag fortsatte att iaktta och då kom det till slut vuxna i bil och ungdomarna lugnade ner sig. Det var dramatiskt så det hette duga. Knytnävsslagen och ölburkarna/ölflaskorna flög i luften. Och repliker som "Vill du dö eller?" Och svaret; "Döda mig då!"

Hade dessa gossar, för det var pojkar som slogs, det fanns även tjejer med men de raglade runt och var lite för borta i skallen för att göra så mycket mer, varit nyktra så hade inget av detta hänt.

Idag när de ser sig i spegeln möts de av blåtiror, svullna näsor och fläskläppar. Minnen av deras "roliga" Valborgsmässoafton. Förhoppningsvis så lär de sig nåt av detta och låter bli spriten. Risken är dock att de redan ikväll eller imorgon kanske kör igång igen. Sånt vet man ju inte.

Kom att tänka på en monolog av Rolf Bengtsson, därav rubriken, där han har haft en glad afton hos en vän. Hos "Gamla präktiga Georg" :-) och när han ringer upp denne dagen efter.

Här är den på youtube dock bara med ljud.

Det var ett fantastiskt fyrverkeri i alla fall och varje år skaffar de in nya sorters raketer som är annorlunda mot de som de hade året innan. Ja det var imponerande måste jag säga. Viktor hade stora ögon och var väldigt i gasen när vi gick hem. :-) Så uppspelt och hänförd. Och som sagt; han somnade lite senare och sov som en stock genom allt drama och larm här ute. Gott för honom.

Jag är trött men jag klarar mig nog. Och idag är det ny månad också. Ha en bra 1:a maj! Kram!

Inga kommentarer:

AddThis