Skogen

Skogen

måndag 16 juni 2008

När kommer sommaren tillbaka?

Eller man kanske ska säga; måste det alltid bli en så typisk svensk sommar varje år?

För det är ju alltid så här. Några få fina, varma veckor i början, om ens det, och sen är det bara kallt, blåsigt och regnigt. Det finns inget tråkigare än att aldrig veta vad man ska ta på sig och med sig när man ska gå ut. Ska jag ta regnställ eller räcker det med paraply? Blåser det? Om det gör det så kan jag inte ta paraplyt för det bara vränger sig. Och sandaler kan man ju inte ha ifall det kommer en störtskur, det är inte roligt att klafsa omkring och bli blöt och kall om fötterna.

Så fort lågtrycken kommer så greppar dem Sverige och vill inte släppa taget. Vare sig det är sommar eller vinter ska det tydligen bara regna och blåsa. Man blir ju så trött.

Men det finns ju förstås massor av saker man kan göra inomhus. Det är bara det att de där sakerna har man ju gjort hela hösten, vintern, våren. Nu vill man ju vara ute och njuta. Göra annat liksom.

Jasminbuskarna blommar nu och det doftar ljuvligt, doften påminner om smultron tycker jag. Fast det kanske bara är jag som tycker det. Härligt är det i alla fall.

Min fyrbente älskling (tillsammans med sin matte) har varit här i helgen och om man kan älska en hund mer än jag älskar denne busvovve vet jag inte. :-) Jag smälter som smör i solsken när han tittar på mig. Vilket han mycket väl vet också... Bilder kommer här på bloggen av hans visit så fort jag själv fått dem av Erika. Hon skickar via datorn och sin digitalkamera.

Vi var ute och promenerade rejält under helgen mellan regnskurarna. Vi åt jordgubbar för första gången i år och de var så goda. Viktor hälsade på en sväng fast han var hos sin pappa. Hans pappa har börjat spela trummor på äldre dar tillsammans med några andra herrar (de har ett band) och Viktor gick hellre hem till mig under tiden eftersom de övade här i närheten. Jag vet inte vad det säger om deras musikaliska förmåga precis. ;-) Viktor har väl aldrig direkt gillat live musik för det låter så högt.

Det är väl en samling medelålders herrar med ambitioner och det får de ju ha. :-) Huvudsaken är att de har roligt.

Irland röstade i fredags om Lissabonfördraget och kloka som de var så röstade de nej. En del som talar sig varma för EU och allt vad det innebär menar att folket vet inte sitt bästa. Att de är dumma i huvet och det där fördraget kommer att användas ändå. (pilutta er!) Med diverse ändringar som ska anpassas till ländernas olika krav.

Men om de vill att folket ska rösta så de får igenom vissa saker så får de väl lägga fram sina förslag på ett bättre sätt då. Förklara varför vi ska ha detta fördrag och göra det på ett begripligt sätt. Folket är inga yrkespolitiker utan vi vill ha klara och raka besked. Inget mummel och svammel. Om man är osäker och inte förstår så kanske man röstar nej just utifrån att det känns luddigt och konstigt. Ge oss raka besked och gör oss delaktiga och så kanske vi kan få veta vad vi får för de pengar vi betalar in till detta mumliga EU varje år.

Jag såg på fotboll i lördags och det var ju i sig en bedrift eftersom jag inte bryr mig ett skvatt om vem som spelar och vem som vinner vad och hur. :-) Det var Erika som ville se matchen och vi hade det rätt trevligt faktiskt. Hon är ju ingen fanatisk "soffsportare" så vi kunde ju sitta och kommentera i lugn och ro och även prata om andra saker. Och då går det väl an att sitta med och se på fotboll som jag faktiskt tycker är rätt tråkigt. Men inte så tråkigt som golf eller handboll. Golf tycker jag är lika tråkigt som att vänta på att målarfärg ska torka. (Jag kan inte säga att jag någonsin suttit och tittat på när färg torkar, som tråkighet vanligtvis jämförs med, men det är ju inte så roligt att vänta överhuvudtaget.)

Förmodligen ska man inte se på golf, man ska spela själv. Vilket jag aldrig kommer att göra. Dels för att jag har otroligt svårt att träffa bollar och i synnerhet så små bollar med en väldigt liten klubba och dels för att jag inte är ett skvatt intresserad av att försöka slå på en så liten boll med en så liten klubba. Nej då är det ju bättre med fotboll ändå. :-) Det har jag utövat själv en och annan gång för hemskt längesen med varierande resultat kan man säga.

Och hur går det nu med Zlatan och hans knä? Ja den följetongen får nog aldrig nåt slut.

http://www.svd.se/sportspel/fotboll/fotbollsem2008/artikel_1369777.svd

Regnet skurar just nu marken ute. Jag är trött. Men livet går vidare ändå. Ha en bra dag alla! Kram på er!


Inga kommentarer:

AddThis