Skogen

Skogen

söndag 29 juni 2008

Förbjud telefonförsäljning!

Förbjud dessa "ringare" som alltid ska störa vid de mest konstiga tider på dygnet. Om jag vore en sån som bestämmer skulle jag omedelbart förbjuda vartenda call center i landet. Till att börja med. Det är fruktansvärt oförskämt att ringa folk och försöka tvinga på dem en massa som man inte vill ha.

De senaste veckorna har jag blivit telefonterroriserad av olika call center. Vilket är väldigt vanligt vid den här tiden på året har jag märkt. Men när jag ser ett okänt telefonnummer nu för tiden så svarar jag inte utan kollar upp det på eniro. Och om call centerföretaget har en mailadress/kundtjänst så brukar jag maila dit och be dem sluta ringa och stryka mig från listan. Och jag ger mig inte i första taget. Ibland ringer de på vanliga telefonen, ibland på mobilen. Och detta trots att man har NIX-telefoni.

Det värsta jag vet är telefonförsäljning. Jag tycker heller inte om när de ringer för att genomföra någon slags undersökning där man ska välja på en skala mellan 1 och 10 vad man t.ex. tycker om reklamen för ett visst knäckebröd. En gång ringde en människa från Rom (!) och frågade mig just om sånt. Om jag hade sett reklam för ett visst knäckebröd i teve. Ja hon var svensk men placerad i Rom och jag kunde höra hur folk pratade italienska i bakgrunden. Vilket slöseri med pengar kan man tycka, att låta folk ringa från Rom för att ställa frågor om knäckebröd.

Och jag som faktiskt brukar gå från teven när det blir reklam. Jag hade ju inte ens sett den reklam hon tjatade om. Och det sa jag till henne men hon ville att jag skulle försöka svara ändå. I och för sig gillar jag ju knäckebröd men reklamen för det brydde jag mig inte om.

För ett tag sedan skrev jag om bluffakturor och nämnde då det där hälsokostföretaget som jag försökte beställa saker från för två år sedan. Döm om min förvåning när jag nyligen (13/6) fick ett nyhetsmail från detta företag. Det såg hur rejält ut som helst med erbjudanden om extrapris på olika varor och så vidare. Men när jag gick in på deras hemsida så stod det fortfarande samma text på kundtjänst som för två år sedan. Att de för närvarande hade svårt att ta emot samtal m.m.

Jag skickade ett mail tillbaka, tillsammans med nyhetsmailet, där jag uttryckte min förvåning över att de skickat detta till mig (tydligen hade de min mailadress kvar ändå) och frågade hur de kunde vara så fräcka och skicka ut nyhetsmail när de inte kunde leverera ens de enklaste saker. Och att jag aldrig fått någon förklaring till varför de inte kunde skicka mina varor. Jag bad dem förklara sig angående min beställning som försvann för två år sedan. Och att jag alltid skulle se det som ett stort blufföretag i och med deras märkliga sätt att behandla kunder på.

Jag har inte fått något svar än och jag är inte förvånad. Förmodligen kommer jag aldrig att få det heller. Om jag får det så återkommer jag. :-)

Idag lyser solen, det är varmt och skönt. Jag har försökt sitta på balkongen och läsa lite men fick gå in akut vid ett tillfälle på grund av att jag fick cigarettrök i näsan. Lite senare när jag gick ut igen så var det okej en stund för att jag sedan istället tvingades höra någon hosta äckligt och spotta plus röka igen. Suck.

Kan inte vi, som ogillar både ovälkomna telefonringare och host/spottande rökare, enas om att förbjuda både "ringare" och rökare på en och samma gång? Jag vet folk som skulle bli lite sura men det orkar jag inte ta någon hänsyn till. ;-) Varken "ringare" eller rökare tar ju nån hänsyn till mig.

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article19911.ab


http://www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx?id=9635




Pass på alla "ringare" och rökare! Annars skickar jag The New Green Goblin på er... son till den gamle Green Goblin....hehe...

Jo jag menar allvar.... ;-)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jobbigt det måste vara att bli så besvärad och störd av så lite...ett tips är att gå i terapi för att ta hand om dina obearbetade aggressioner så släpper det säkert! Ha en underbar sommar!

EvaLena sa...

Jo det är lätt att sitta och vara kaxig...

Har man som jag stora problem med andningen när det blir det minsta rökigt så känns det oerhört jobbigt. Så för mig är det inte lite.

Men som sagt, sånt brukar vanligtvis inte rökare bry sig om.

Du kanske är rökare själv?

När det gäller telefoneländet så är jag ju inte ensam om det. Men du kanske gillar att blir uppringd av tjatiga människor som absolut vill sälja saker som de tror att du behöver. ;-)

Ha en trevlig sommar själv du anonyme. :-)

AddThis