Skogen

Skogen

torsdag 5 juni 2008

Kände för en favorit i repris...

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.

Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -

men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,

där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,

blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.

Oändligt är vårt stora äventyr.


Karin Boye

Om man vill höra henne själv läsa denna (först delen av den) kan man gå in på www.karinboye.se


Jag gillar den här dikten skarpt. Särskilt dessa rader.

"Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr".

Den här dikten ska man läsa med eftertanke. Inte bara snabbt slarva igenom. Man ska tänka på vad man läser. Det gäller ju i och för sig det mesta.

Jag skulle också vilja slänga in ett citat ur boken "Tänkvärt" av Gunnel & Kjell Swärd.

"Inatt smidde jag tusen planer men imorse gjorde jag som vanligt".

Detta känner jag igen mig i. ;-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja tänk vad ofta man har planer på kvällen men dagen efter blir det ändå inget. Undrar varför man gör så?

AddThis