Skogen

Skogen

måndag 21 februari 2011

Nu ska vi se på andra bullar...


Min lördag i bilder... ja jag vet att det är måndag men ändå... Har inte haft tid med bloggning förrän nu. Det började ju med promenad och lite längre fram på dagen ägnade jag mig åt detta...

Förberedelse för bakning.
















Jäsning av bullar. De ser ut att ligga direkt på bordet men det är ett plåtpapper under. ;-)













Klart! :-)

















Och nu till dagens bravader... Praktik idag igen och det känns bra att jag ska testa med tre dagar från och med den här veckan. Hade också möte med min coach idag på morgonen, hon kommer till oss nu istället så slipper jag åka buss och krångla varje gång i och med att bussarna ändrat tider och så, och hon sa att hon kände sig glad av att se att jag trivdes och var glad. :-) Så alla var glada och nöjda.

Det känns som om jag hör till arbetsgruppen nu. Och det verkar också som att jag kommer att få stanna där (vilket jag tycker är toppen) och få mer arbetsuppgifter inte bara från Carina. :-)

Dessutom är jag inte längre rädd för att bli trött eller få mer värk för jag vet att jag nu kan hantera detta. Sen måste jag inte vara i tip-top skick varje gång jag går dit för jag vet också att även om jag är som ett utskitet äppelmos när jag kommer dit så får jag energi när jag är där. Jobbet i sig är ju inte utmattande på det viset som mitt gamla jobb i hemtjänsten/vården var. Och det är som sagt tillåtet att vara lite seg och ur form vissa dagar, ingen blir lidande av det och man kan ta det lite lugnare just den dagen. Jobbar man i hemtjänsten finns inte en lugn stund, man är ständigt på språng och på helspänn för att hinna med allt och inte glömma nåt.

Jo jag har fortfarande värk och jag är fortfarande trött till och från men i och med att jag lite i taget fått känna (och återupptäcka) att jag ändå har ett värde, att jag betyder något och gör en insats så har det stärkt mig såpass mycket att jag oftast endast noterar att jag har värk eller är trött och hänger inte upp mig så mycket på det. Jag lägger ingen energi på att tänka på värken. Om jag har ont och blir extremt trött så tar jag det lite lugnare just då, försöker slappna av och vila. Det brukar hjälpa. Huvudvärken kan fortfarande komma och den är hemsk men det är också en fråga om avslappning för den kommer sig oftast från spänningar i nacken eller axlarna.

För mig har det hjälpt väldigt mycket att använda tankens kraft. Och det är ju vad KBT handlar om till stor del. Även om det tar både tid och energi så är det möjligt att vända det negativa till positivt genom att ändra sina tankar. Men man får ju naturligtvis kämpa lite för att hålla det på rätt spår. Och jag kan erkänna att jag fortfarande har dagar då jag inte mår så bra utan får anstränga mig för att komma ur det. Som tur är så hjälper det mig att må bättre igen.

Nu ska jag gå och diska. Det är inte så roligt men det är ju trevligt när det är gjort. ;-)

Ha en bra dag! Kram!

2 kommentarer:

Ingela sa...

Mums, bullarna ser goda ut :)

Jag önskar att fler långtidssjuka fick uppleva den positiva resa du gör för tillfället. För visst är det så att det är väldigt viktigt för självkänslan att göra något som man känner har ett värde och kan hitta sin plats i tillvaron. Det skulle nog de flesta må bra av. I det avseendet har ju de som förespråkar "arbetslinjen" rätt. Däremot har de helt missförstått det där med piskor och morötter och hur det påverkar måendet och tillfrisknandet hos människor.

Tack för att du delar med dig! Som vanligt blir jag glad och fylld av energi av att läsa ditt inlägg.
Kram!

EvaLena sa...

Ja de blev rätt goda, om jag får säga det själv... :-)

Ja för närvarande känns livet rätt så bra och jag ska väl sträva efter att försöka hålla det på den nivån.

Härligt att du får energi och blir glad av det jag skriver. Det värmer i hjärtat att höra.

Kram tillbaks! ;-)

AddThis