Skogen

Skogen

onsdag 9 februari 2011

Fonder för hem åt fruntimmer som datumet gått ut på...

Idag fick jag en specifik uppgift av Carina. Hon ville jag skulle söka efter fonder som var inriktade på ett par speciella funktionshinder och där man kan söka stöd. Jag letade och letade men det var svårt. Jag har ju suttit och letat tidigare inom många olika områden och de som det finns flest av som jag kan se är fonder för de som är drabbade av cancer. Bland annat.

Däremot fann jag nåt som var... ja det var både sorgligt och skrattframkallande och jag tänkte direkt att det där måste jag ju ta med i bloggen. Det var en fond som jag fann på länsstyrelsens sida för stipendier etc. Och kriterierna för att få söka och vad fonden/stiftelsen då ägnar sig åt är följande:

"Ändamål enligt testamente den 17 september 1931"I staden Karlstad skall byggas ett särskilt för ändamålet avpassat ålderdomshem till beredande av bostad mot billig hyra åt ensamma, obemedlade, äldre fruntimmer, företrädesvis sådana, som sett bättre dagar.

"Minnet" får ej byggas i "Funkis" utan i enkel Herrgårdsstil av sten.För hemmets framtida underhåll bör avsättas ett belopp av Tiotusen /10.000/ kronor, varå räntan och överskott av hyresmedel även torde reserveras för samma ändamål."Ändamål permuterat genom beslut av Kammarkollegiet 1989-06-16Fondens avkastning, sedan 10 % lagts till kapitalet, skall delas ut som bidrag till boendekostnader för ensamma, obemedlade äldre kvinnor, boende inom det område, som vid donationstillfället utgjorde Karlstads stad, d v s nuvarande Karlstads Domkyrkoförsamling och Norrstrands församling."

"ensamma, obemedlade, äldre fruntimmer, företrädesvis sådana som sett bättre dagar..."

Det var denna mening som fick mig att både skaka på huvudet och skratta. Att uttrycka sig på det viset är ju lite tokroligt. Detta skrevs ju och instiftades 1931. ;-)

Då kommer ju genast tanken: Har det byggts nåt hus åt tanterna? Det har jag ännu inte luskat reda på. Det finns säkert fortfarande en del obemedlade, äldre fruntimmer som sett bättre dagar och som behöver ett billigt boende. ;-) Summan som finns i stiftelsen är över 2 miljoner...

Ehrm. Jora så att...

Solen skiner idag, det är så vackert men lite skarpt ljus i och med snön. Småfåglarna kvittrar och det är alltid lika härligt varje vår när man börjar höra talgoxarnas envetna trudelutter.

Ha en bra dag! Kramar från ett mindre bemedlat medelålders fruntimmer som förhoppningsvis har en del av sina bättre dagar kvar. ;-)


Bilden lånad från sajten skyltat.se

2 kommentarer:

Ingela sa...

Jadu, det hade varit väldigt intressant att träffa och höra vad personen som stiftade fonden hade för tankar när den inrättades...

2 miljoner är en del pengar, men det är klart, skall det räcka till att bygga ett hus i "herrgårdsstil" så blir det inte mycket. Framför allt inte om framtida drift och underhåll skall inkluderas. Undrar hur en sådan fond förvaltas och drivs idag? Man får väl hoppas att pengarna inte bara lagras på hög.

Ha det bra :)

EvaLena sa...

Haha... ja man skulle verkligen velat höra hur de tänkte. :-)

Det verkar ju som om det kan vara rätt svårt att få ut något ur fonden och så länge som det finns pengar så avvecklas den väl säkert inte heller. Om det nu skulle vara så att den bara står stilla liksom. Vilket ju inte framkommer av uppgifterna.

Eventuellt kanske jag kan luska mer i det för jag blev allt lite nyfiken. Och när jag blir det så ger jag inte upp så lätt. :-)

Ha det bra du med! Kram!

AddThis