Skogen

Skogen

fredag 7 januari 2011

En introvert typ som ej gillar foppatofflor

Imorse kändes det som om det var måndag. Fast det är fredag... och igår kändes det som söndag... och imorgon är det lördag. Hm... Det är lätt att bli vilsen på dagarna när det är helgdagar inemellan.

Hoppas alla haft det bra under helgerna och att influensan hållit sig borta. Jag har haft ovanligt mycket fibrovärk och varit ovanligt trött och det hör ju vintern till överlag. För övrigt så sa jag ju även sist jag skrev att ledigheten är härlig. Och det håller i sig. :-)

Det är ju så tråkigt mörkt varje morgon så man undrar om klockan går fel eller om den verkligen är så mycket som den ser ut att vara. Känns ju som mitt i natten. Jag brukar inte ha problem med att gå upp tidigt men vid den här årstiden är det rent hopplöst. UGH!

Imorse vaknade jag klockan fem och kunde inte somna om vilket inte händer så ofta. Jag hörde att det droppade hårt nånstans och när jag kollade utetemperaturen så förstod jag vad det var... tinande snö som droppade ner på mitt fönsterbleck. Det var på nollan då.

Och min granne ovanför började trava runt med knirr-knarrande skor en halvtimme senare. Jag har fått för mig att hon har såna där Foppatofflor som så många har i olika skrikiga färger. Nåt fulare i skoväg har jag då aldrig sett. :-) Sen började hennes lille son gnälla och föra väsen och då gick det ju heller inte att sova. Runt halv sju gick de ut och använde förstås den eländiga automatiska dörröppnaren som kunde väcka döda och OM jag hade somnat om så hade jag definitivt blivit väckt av den.

Tidningsbudet gör det varje morgon. Väcker mig med att använda öppnaren alltså. Och jag som trodde att när porten är låst så funkar inte dörröppnaren men tydligen är denna kopplad så den funkar från insidan i alla fall. Typiskt. Och jag kan bli lite härsken ibland för att (lata) folk inte kan visa hänsyn och tänka på att bara för att de är vakna och uppe så är inte alla andra det. Och i synnerhet inte mellan två och sju på morgonen. Tidningsbudet kan nämligen ramla in när som helst mellan dessa klockslag.

Jag gick upp vid sju för jag skulle ner i tvättstugan. Så jag känner mig en aning seg just nu.

För att sluta gnälla :-) så läste jag nåt förut om introverta människor. Jag fann också ett test som jag gjorde på lattjo på den här sidan. Med resultatet som följer...

Du är introvert. Du är övervägande en introvert person och har en tendens att vara inåtvänd. Du hämtar energi från ditt inre liv av tankar, reflektioner och beslut. Du uppfattar det som störande och överväldigande att ha för många människor omkring dig. Du föredrar samtal som går på djupet med en person åt gången. Du tänker efter innan du svarar och tycker inte om att bli avbruten. Du är ansvarsfull, kreativ och har starka analytiska förmågor.

Din introverta hjärna. Din hjärna har låg tolerans för signalämnet dopamin. Därför blir du nervös och utmattad när det frigörs för mycket dopamin, som till exempel vid sociala tillställningar. Introverta personer reagerar positivt på det lugnande ämnet acetylcholin som frigörs när du till exempel läser eller tecknar.

Nu ska man väl inte ta alltför allvarligt på detta test men jag kan ändå säga att det lilla som står stämmer in till stor del på mig. Så nu har jag en slags "diagnos" på varför jag är som jag är. :-) En sån där lekmandiagnos i alla fall. HA!

Ha det bra önskar den introverte olympiske svenske världsmästaren i tävlingsformen segpropp. Den enda tävlingsformen i sitt slag faktiskt! Sorteras in i kategorin "sporter som inte finns".

Kram! :-)


foppatofflor... no, no.... ;-)

Inga kommentarer:

AddThis