Skogen

Skogen

måndag 10 januari 2011

Ny dag, ny vecka och nya galenskaper...

Idag är allt igång som vanligt igen. Skola, arbetspraktik och sånt. Det kändes faktiskt skönt ändå imorse att det blir som det ska nu igen. Inte några helgdagar mitt i veckan som gör mig totalt snurrig. :-)

Söndagar ägnas för min del ibland till att läsa en hel del på nätet. Och så blev det igår med. Jag är oftast för seg för att göra nåt annat. Mest brukar jag hamna på nån amerikansk sida och krångla in mig i amerikansk politik till och med. Igår läste jag en hel del om galningen i Arizona som sköt vilt omkring sig häromdagen. Och jag läste även vad amerikaner tyckte om det på en blogg som heter The Maddow Blog. Det var intressant.

Vad som också är intressant med just amerikaner är att det finns så många som inte kan unna de mest fattiga en sjukvårdsförsäkring. Fast många svenskar ligger inte långt efter ifråga om detta nu för tiden. Om Obama fick som han ville skulle varje medborgare innefattas av en allmän sjukvårdsförsäkring. Som vi har i Sverige (men som bland annat moderaterna helst vill ta bort så vi får det som de har i USA) men då kommer massor med folk och skriker halsen hes och protesterar mot detta. Jag undrar hur de tänker då. Även Clinton ville ju ha just en sån försäkring. Fru Clinton var ju här i Sverige bland annat för att se hur vår sjukvård funkade. Men det var ju då det. Det är ju annat nu... Nu tycker jag nog inte vi är nån bra förebild precis.

Visserligen så får väl försäkringsbolagen (som handhar sjukvårdsförsäkringar med mera) mindre att göra och kanske får stänga sina kontor men det är väl en bra sak om alla har rätt och möjlighet att få samma slags sjukvård men först och främst rätt till sjukvård överhuvudtaget? Vad får dem att ogilla detta? Är medmänsklighetens tid helt förbi numer? Vill de alltid göra skillnad på folk? Det vill säga; ska det alltid finnas människor som ska anses förmer än andra? Trots att vi ju faktiskt är lika mycket värda alla som finns på den här jorden och vi har ju alla samma behov. Och de som vill ha en extra försäkring kan ju ha det om de tror att de behöver det. Så att de kan välja vård som kanske är mer lyxig, jag vet inte. Svårare än så kan det ju inte behöva vara... Men denna missunnsamhet... den är verkligen inte klädsam måste jag säga.

Jag tror att det som det gäller (där skon klämmer värst) egentligen är att de som jobbar inte vill behöva betala skatt så att de som inte har samma inkomst eller ingen inkomst alls ska få gratis vård. Den inställningen finns även här i Sverige, det har man sett på mångas kommentarer angående F-kassan och alla dessa utförsäkringar. Och det är skrämmande när folk resonerar så och kaxigt tror att de själva aldrig kan bli utan inkomst och sjuka.

Nåja. Kvinnan som blev skjuten i huvudet är en demokratisk kongressledamot och heter Gabrielle Giffords. Hon har tidigare fått sitt kontor (tror jag det var) vandaliserat på grund av att hon stöder Obamas hälso/sjukvårdspolitik. Det var någon som sa i en kommentar på den där bloggen att OM folk hade fattat hur bra det var med en allmän sjukvårdsförsäkring så kanske den där galningen fått hjälp mycket tidigare. Han hade ju tydligen haft stora problem med sin mentala hälsa sedan länge.

Sedan kommer säkert också debatten angående att alla över 21 har rätt att inneha vapen i just den staten. Vem som helst kan köpa vapen utan att det ifrågasätts. Vapenrestriktionerna är väldigt slappa i just Arizona tydligen. Jag tycker de är slappa överhuvudtaget i hela USA... fattar inte varför alla anser sig behöva skjutvapen stup i ett.

Det ska som sagt bli spännande att följa utvecklingen av detta. Jag hoppas förstås att den kvinnliga politikern klarar sig. Tydligen var det tack vare att kulan gick rakt igenom och inte splittrades inne i huvet som det gick såpass bra. Hade den gjort det hade det nog varit kört direkt.

Folk har också kommenterat om att tonen har blivit väldigt mycket hårdare i debatten mellan vänster och höger sen Obama blev vald till president. Jag hoppas bara att Obama orkar kämpa för det han vill och genomföra de reformer han lagt fram förslag på utan att en massa motsträviga personer (mest konservativa) som bara kan tänka på sig själva trotsigt säger att Nee det där vill inte vi. Och vi kommer att rösta emot allting så mycket det bara går... oavsett om det är bra reformer tydligen. Jag har läst exempel på detta slags beteende, minns inte var och när men det var inte längesen och det gällde bland annat sjukvårdsreformen.

För att återgå till min egen lilla vrå i världen... :-)

Idag har jag hjälpt Carina att skriva namn och adresser på kuvert och lägga ner grattishälsningar till de som fyller år under våren. Vi ska skicka ut alla grattis först och senare kommer inbjudan till festen som blir framme i maj. Små gröna post-it-lappar satte jag också på kuverten med datum på så de blir postade i tid innan respektive födelsedag. Mina två timmar gick otroligt fort. Nästa gång blir på onsdag. Och imorgon ska jag tvätta igen. Ja Viktor hade som vanligt med sig en hel säck med tvätt igår när han kom hem från sin pappa. Eller säck var väl att ta i... en konsumkasse var det. :-) Men ändå!

Nu är det nog dags för lite mer kaffe.

Ha det bra i denna galenskapens värld! Kram!




PS. Fann en rolig blogg igår. Ska lägga in den bland de andra. :-)

Inga kommentarer:

AddThis