Skogen

Skogen

fredag 19 mars 2010

Regn, sand och grus och mer grus... sa jag grus?

Idag kan man säga en sak om väglaget: GEGGA!

Alla spår efter snöplogar och andra fordon som tidigare varit frysta och knaggliga att ta sig över; idag är det en enda gegga av alltihop. Plus att de gräver och ställer till borta i skogen så jag kan inte gå min vanliga runda. Suck. Jag gick från andra hållet idag för att se om det kanske var färdiggrävt men jag såg en gubbe med illgrön jacka dyka ner i nåt hål bakom en stor sandhög så jag förstod att det bara var att vända och gå samma väg tillbaka. Sandhögen låg liksom i vägen för att jag skulle kunna komma ut på gångbanan.

Det enda positiva med grävandet (och den förstörda skoggsstigen) är om de kopplar in el så att vi får ett elljusspår för då kan man gå där även under mörka vinterdagar/aftnar. Eller om de ska sätta upp lampor längs gångbanan. Det är ju ändå Klarälvsbanan som går bortöver så den borde ju ha ljus tycker man. Jag har glömt av att maila och fråga dem på kommunen om varför de inte har satt upp gatljus längs den. Hm...

När jag gick där mellan granarna så kände jag plötsligt en väldigt stark doft av just gran och stannade upp och sniffade. Det luktade väldigt gott. Ibland skulle jag önska att jag hade nåt att sätta mig på därinne, som inte är blöta stubbar då, så jag kunde sitta där och bara vara, känna doften av skog...

Jag har fruktansvärt ont i mina fötter och underben så jag kanske ska ta en paus imorgon med mitt promenerande. Det är förmodligen för att snön är borta och underlaget är hårt igen. Skorna är lite för hårda (och väldigt gamla och välanvända) och jag längtar efter mina vanliga lätta skor som jag promenerar i resten av året. Men än går det ju inte att ta dem för man kan ju gå ner sig i geggan. Och då är det bäst att man har rejäla doningar på fötterna.

Det regnar till och från idag men det är ju rätt okej för då smälter ju snön undan snabbare. Nu är det en mardrömstid för småbarnsföräldrar och hundägare i och med allt grus/sand som man drar in. Hela hallen blir knastrig. Och inte bara den förresten. Det blir sand överallt.

Det är full fart mot helgen, som Gert Fylking brukar säga. :-) Nån bra film eller dylikt ikväll och chips förstås, så är jag nöjd. Men det är ju ett tag dit. Man ska ju göra lite annat också.

Ha en bra fredag! Kram!

Spår på isen över Klarälven. Kanske från en räv. Jag såg rävar vid det tillfället fast inte just här.

Fotot är gammalt, ända från 2006. Det var längesen jag fotograferade nåt...

Inga kommentarer:

AddThis