Skogen

Skogen

torsdag 23 oktober 2008

Äta bör man, men inte för fort...

Idag var det en sån där trollmorgon igen. Solen som bröt igenom dimman och fick allt att se sådär sagoaktigt ut. Som om man gick omkring i självaste Sherwoodskogen liksom...

Nåja. Jag har märkt vid mina senaste promenader att jag är så borta i tankarna att jag knappt tänker på var jag är. Rätt som det är när jag tittar mig omkring så blir reaktionen; Oj är jag redan här?

Vad jag tänker på? Ja det kan vara allt möjligt. Ibland kan det vara uppslag till små berättelser som gör att jag blir så indragen i dem att jag då försvinner från omvärlden. Fantasin sätter ju inga gränser. En del gånger har jag funderat på att skriva om mördare och poliser eller kanske spöken och sånt men jag känner oftast att jag nog vill hålla mig till saker som jag känner till, eller kanske ren science fiction för då kan man hitta på precis vad som helst utan att någon kräver några referenser eller faktauppgifter.

Hörde på nyheterna på radion att några forskare kommit på att om man äter för fort så finns det stor risk att man blir fet. Jaha! Det har jag vetat väldigt länge. Ända sedan jag fick lära mig kostkunskap i skolan. Det trodde jag var allmänt känt. Det tar cirka 20 minuter för magen att skicka signalen till hjärnan att den är mätt. Om man äter för fort så får man i sig alldeles för mycket mat innan den säger stopp. Det är väl inte så svårt att räkna ut? Jag har också försökt lära Viktor detta då han är en väldigt matglad liten herre och slukar allt man ställer fram åt honom. Vilket också syns. Jag har försökt få honom äta långsammare. Det funkar inte på honom. När han är klar har jag mer än halva min portion kvar. Jag är nämligen en sån där långsamätare. Och han frågar mig ibland hur jag orkar fortsätta tjata om det när det ändå inte fungerar. För att jag bara måste, brukar jag svara. För att jag vägrar att ge upp.

Nu finns det ju människor som kan äta kopiösa mängder mat väldigt snabbt utan att de blir feta. Men de är undantagen. Sen beror det ju kanske också på vad man äter. Det är ju skillnad på kakor och morötter. ;-)
















Glöm inte att äta i lugn och ro och ta gärna några grönisar också. :-)

Kram!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det skillnad på kakor och morötter, men morotskaka det är gott det :)

Och jag har också vetat det där om att man ska äta långsamt. Det kanske är du som har lärt mig :)

EvaLena sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
EvaLena sa...

Jag skickade en kommentar utan att riktigt se vad jag hade skrivit. Så går det när man har för brått...

Ja morotskaka är ju väldigt gott. :-)

Förmodligen kan det nog ha varit jag som lärt dig det där med ätandet...

AddThis