Skogen

Skogen

måndag 20 oktober 2008

Idag firar vi... en som fyller 50

Idag tänkte jag fira en mycket speciell och mångsidig person som fyller 50 år. Jag skulle kunna skriva spaltmetrar om honom och allt han sysslar med men det orkar jag faktiskt inte, det skulle ta halva dagen och trots att jag gillar honom skarpt så har jag fler saker att göra idag. :-)

De flesta kommer nog mest ihåg honom som hjälten och kungen i Sagan om ringen-trilogin. Men att vara skådis är bara en liten del av vad han ägnar sig åt. Politik, bokförläggning, poesi, foto, musik och mer därtill. För min egen del är han en stor inspiration när det gäller foto. Jag hade slutat fotografera, av nån konstig anledning, men genom att inspireras av honom och hans foton började jag igen och jag har nog aldrig tagit så många fantastiska bilder som den hösten, då jag liksom vaknade upp igen.

Han är en person som tar vara på ögonblicket och det är precis en sån jag också vill vara. Under en kort period så lyckades jag faktiskt med detta konststycke för det är inte lätt när man aldrig gjort det förut. Det krävs faktiskt träning. Man är ju ständigt upptagen med att rusa iväg och göra saker inför morgondagen, man glömmer lätt att se och uppskatta det som finns just här och nu.

Ibland så tränger sig också livet på alltför hårt och man måste släppa sina drömmar för att kanske ägna sig åt att kämpa för sin överlevnad på ett mer påtagligt vis än tidigare. Detta gör att man ständigt måste leva i framtiden och ständigt planera inför den och det är ju aldrig bra. Det är ju ändå här och nu vi befinner oss. Vi ska varken leva i "dået" eller i "sen'et" utan i nuet. Men det är som sagt svårt.

Det gäller att tänka nu eller aldrig i vissa situationer, när man ska göra sina val, för det ögonblick som vi har just nu kommer aldrig tillbaka och det är vad vi inte gjort som vi ångrar för det mesta. Jag tänkte nu eller aldrig när jag reste till Los Angeles då för ett tag sen. Jag tänkte att jag aldrig mer skulle få chansen igen och därför var jag tvungen att ta den här och nu. Annars skulle jag ångra ihjäl mig senare. Vilket jag nu, nöjd och med facit i hand, kan säga att jag hade rätt i. Jag har aldrig ångrat den resan.

Det ögonblick då jag faktiskt fick se in i de där vackra ögonen kan jag återuppleva när jag vill. Jag minns också känslan av att stå framför hans fantastiska foton som inspirerat mig. Att faktiskt få se både honom och fotona i verkligheten. Ja det var en upplevelse som heter duga. Jag hade inte väntat mig mer än att få en bok signerad och så börjar karln prata på svenska med mig när han fick veta att jag var svensk (jag var liksom inställd på engelska eftersom alla andra runtomkring mig talade just engelska) och får mig att tappa fattningen för en stund. Det var jag inte förberedd på. Men, men sånt är livet. Jag svarade i alla fall på det han frågade trots att det var lite trögt i hôvvet för tillfället. :-) Och som sagt... den där blicken... den glömmer jag inte i första taget... Så idag firar jag en av mina källor till inspiration: Viggo Mortensen som blir 50 år just idag. :-)



Som Aragorn














Mer som sig själv liksom. Ett lite äldre foto men nog så trevligt att se på... :-)













Ha en bra dag alla! Kom ihåg att leva här och nu och ta vara på de små guldkornen som finns överallt bara man vill se dem.

Inga kommentarer:

AddThis