Skogen

Skogen

fredag 24 oktober 2008

Fram för flera parfymfria alternativ

När jag smörjde mitt ansikte imorse så tänkte jag på varför det finns så få parfymfria ansiktskrämer. Min vanliga har tagit slut och jag har glömt köpa ny så jag tog en parfymfri lotion som jag köpte i somras. Den köpte jag eftersom man ju helst inte ska smörja sig med parfymerade produkter och sen gå ut i solen. Endera har jag hört det nånstans eller också så känns det bara som om det är det rätta. Jag vet inte. Det känns som om jag sagt det här förut men då blir det en repris då...

Jag skulle vara väldigt tacksam om alla som gör krämer och lotioner kunde producera ett parfymfritt alternativ också. Och då menar jag alla, inte bara apoteket. För oss som inte gillar starka dofter och för alla de som är allergiska mot parfym. Det finns inte så många att välja på men om alla de stora bolagen kunde föregå med gott exempel så vore det ju inte helt fel. Om de nu inte redan har gjort det då förstås men jag har inte sett några häromkring. Man vill ju inte lukta som en parfymfabrik. Inte jag i alla fall. Ibland är det en vidrig doft på ansiktskrämerna och den ska man ju ändå ha på och omkring näsan så att säga...

Man duschar och använder en duschkräm med parfym, schampot doftar nåt annat, ansiktskrämen har en doft, kroppslotionen en annan. Man kanske använder mousse eller gele till håret, det doftar oftast väldigt starkt. Sen kanske man kletar i ytterligare nåt; vax, gele eller sprayar håret. Allt detta med starka dofter. Nu finns det ju serier med en och samma doft till en del av dessa produkter men det kanske ändå blir en tre, fyra olika dofter som alla blandas. Sen har man kanske parfymerat tvättmedel och sköljmedel också och då doftar kläderna på ett sätt.

Som jag sa så finns det redan en del parfymfria produkter men det borde finnas ett sånt alternativ inom varje känt märke. (Och jag förutsätter då att det inte finns det i nuläget, var säljs de i så fall?) Och de skulle såklart inte vara dyrare än de andra. Snarare tvärtom eftersom det måste bli billigare att utesluta just de extrakt som parfymen utgör. Eller?

På sjukhus står det ofta en lapp uppsatt vid olika ställen, vid vissa avdelningar, där folk uppmanas att låta bli parfym eftersom det finns de som är känsliga. Om det finns fler parfymfria alternativ så behöver ingen gå runt och lukta som en parfymfabrik.

Jag vill naturligtvis ha produkter med parfym också, jag har ju egna favoriter inom det området. Och jag blandar helst inte ihop dem med en massa andra dofter.

Och förresten, när jag ändå är igång... varför måste herrparfymer dofta så fränt? Varför kan inte herrarna få dofta lite mildare? Måste t.ex. rakvatten vara så extremt starkt att man kan trilla baklänges av det? ;-) Nåt att fundera på...

Idag är det fredag och det är full fart mot helgen, som Gert Fylking brukar säga. Utanför mitt fönster är det mörkt och dystert och det blåser rejält till och från. Jag känner inte som om det är full fart nånstans för min del men det är väl som vanligt då... ;-) Häj!


Inga kommentarer:

AddThis