Skogen

Skogen

onsdag 21 september 2011

Muffins och värmländska små verser

"Di sjonger så myck
ôm kärlek
nu för tia
Sôm ôm di vesst va dä va


Int vet di dä


För ä dä rekti kärlek

å rekti årning på känslera

då går att tia ôt

te anne än sjonging"

Stig Berg ur Fôlkprat 2

Ett litet citat på värmländska (nykroppamål för att vara petig) ur en av de tre böcker med "Fôlkprat" som jag har och som jag älskar kan jag väl lugnt säga. :-) Det är många hundöron i dessa böcker så jag snabbt ska hitta de dikter/verser som jag gillar allra bäst.

Idag har jag och Lisbeth varit iväg och hämtat de papper/protokoll som vi för några veckor sedan lämnade in till ett bokbinderi. Nu hade vi fina böcker med oss tillbaka. Vi passade på att fika också, precis som förra gången. :-) Jättemysigt. Och väldigt gott.

Apropå fika... Igår fick jag ett ryck och gjorde muffins. :-)

De tog slut idag för det blev inte så många. Det var ju en bedrift att det fanns några kvar tills idag faktiskt. ;-)















Nu när utställningen, eller vernissagen kanske jag ska säga, är förbi så är det dags att sätta igång med nästa projekt; födelsedagsfesten som vi ska ha i november. Vi ska sammanställa häftet med årtal och sångtexter i en uppdaterad version och så småningom skicka ut inbjudningar. Sen kan man ju också börja grunna på hur man ska klä ut sig på festen så man har det klart i god tid.

Avslutar med ytterligare ett citat ur Fôlkprat (den första boken)

"Dä va fôll att en jäkla tur
att ja inte ble politiker
för då ha en fått stått där
å lôva
å lôva
å lôva
att allting skulle bli bätter
bare bätter

Tocka ljuging
skulle inte ja ha ôrke mä"

;-)

Kram!

Inga kommentarer:

AddThis