Skogen

Skogen

torsdag 9 december 2010

Frost i ögonfransarna

Idag har det varit en mycket bättre dag. :-) Tack och lov för det. Trots kylan som fick mina ögonfransar att frysa ihop sig på grund av att ögonen tårades av den kalla luften. Det gäller som sagt att vara rustad när vintern plågar en med alldeles för många minusgrader.

Arbetspraktiken gick snabbt, jag satt där och kollade i papperen när Carina fick påminna mig om att klockan var tolv. Jag skulle vara där mellan 10 och 12. När jag kom dit hade de haft nåt slags samkväm i stora samlingssalen (där kören övar och där jag brukar vara med lådorna), det doftade kaffe och en av damerna som jobbar där kom direkt och frågade mig om jag ville ha smörgåstårta. Jag tackade för erbjudandet men avböjde och klev iväg upp på övervåningen för att plocka av mig alla mina femtioelva lager kläder. Sen satte jag igång nästan direkt.

Just nu håller vi på och samlar allmän info via datorn utifrån de personer som ska firas under nästa år. Födelsedagar alltså. Vi har en dam som fyller 103! Och en som fyller 100 och sen går det neråt i olika åldrar mot 85. Det är tydligen pastorsexpeditionen/diakonissan som har hand om detta firande. Carina tyckte nu, genom inspiration från våra minneslådor faktiskt och även annat vi pratat om, att de skulle firas med minnen istället. Hon tyckte de hade gjort på samma sätt så många år nu att det var dags för förändring.

Det är väldigt spännande att sitta och ta reda på vad som hände under 1908 till exempel. Kolla upp vad de hade för slags kläder då. Skola, politik, sjukvård, litteratur. Det är en kvinna (skådespelerska) som brukar vara med på dessa kalas och som flera gånger har klätt sig som Selma Lagerlöf. Både Carina och jag känner att vi vill vara med och klä ut oss den här gången så vi får väl se vad vi hittar på. ;-)

När jag hittat all info ska det väl skrivas ihop en liten sammanfattning för var och en av födelsedagsfirarna. För att hylla dem lite extra genom att uppmärksamma just det året de föddes.

Gick iväg till biblioteket efteråt för att låna nummer fyra och fem av serien Vargbröder till Viktor. De stängde klockan 14 idag så han hade inte hunnit själv efter skolan. Då passade jag på att titta en extra gång på våra montrar. Det ser väldigt inbjudande ut om jag får säga det själv. :-) Väldigt trevligt. Och Viktor blev så glad när han kom hem och såg att han hade två nya böcker att dyka ner i.

Nu ska jag ta mig lite kaffe tror jag. Imorgon är det fredag, Nobeldagen och Viktors födelsedag. Mitt eget nobelpris fyller 14. Tänk bara! Hehe... :-)

För de som kör med gamla traditioner (om nu nån gör det nu för tiden) så är väl detta dagen då lutfisken ska läggas i blöt eller? Enda anledningen till att jag kommer ihåg den här dagen är att min syster har namnsdag. Nån lutfisk blir det inte tal om (blä!) men jag skickade ett sms till min syster förut. ;-)


Ha det bra! Kram!

På tal om vargbröder... eller ja vargar då...

De är ju vårt landskapsdjur och jag kan då inte finna nåt vackrare. Nu har jag ju inte får och behöver oroa mig för att de ska bli tagna av vargar men... som både jag och Viktor brukar säga; det är inte vargens fel att fåren blir rivna.

Människan har ju alltid bebott de revir där rovdjur finns och då får man leva med det och skydda sina djur på bästa sätt. Folk får väl bli mer påhittiga när det gäller att ta hand om sina djur och inte skylla och skälla på vargen som är ett vilt djur och handlar utifrån sin instinkt.

Så tycker vi. Viktors pappa däremot håller inte med trots att han inte har några får... Ibland kanske han är som ett (får) men det är ju en annan historia... ;-)

(bilden är lånad från djurskyddet.se)

Inga kommentarer:

AddThis