Skogen

Skogen

fredag 10 december 2010

Festfredag.

Idag ska vi ha lite festballonger tycker jag. :-)

Viktor fyller år och det är Nobelfesten och det ena med det tredje.

Och jag har lyckats dammsuga alla rum på en och samma dag! Sensation! Ja jag tog ju inte alla på en gång utan det var en del pauser men jag blev klar och kunde ställa in dammsugaren så den inte står framme och skräpar. Som den oftast kan göra i veckor... ehrm... nåja månader. ;-) Den blev även inställd förra helgen för då blev jag också klar med dammsugandet inför söndagen och det tårtkalas vi hade. Så det var inte så mycket skräp idag utan gick rätt lätt att städa.

Idag såg jag på ytterligare ett program, det åttonde och sista, av Annas eviga. Det handlade om lycka. Lägger in länken till det här.

Kan man välja lyckan? - Annas eviga

Jag tycker nog att karln som är med (Bengt Brülde) är en riktig depparjeppe som trots den forskning han säger sig ha gjort om lycka inte fattat ett jota om hur det funkar. Däremot Pia Johansson har precis rätt inställning till hur man kan påverka sitt liv. Den andra kvinnan (Carina Rydberg) ... ja vad ska man säga om henne. Väldigt negativa vibbar tycker jag. Allt det som Pia pratar om är precis det som jag fått lära mig den senaste tiden både genom självhjälp (bland annat Kay Pollacks dvd/bok) och genom psykologen och som jag försöker leva efter. Jag vet precis vad hon menar.

Man kan visst välja lycka. Och man kan välja glädje. Jag vet att alla kan det. Men det handlar om att vilja också. Om att våga ändra på tankarna, ifrågasätta det liv man har OM man nu tycker/känner att man är deprimerad. Och som även Pia säger; det är viktigt att be om hjälp om man behöver det. Att våga be om hjälp och att våga göra nåt åt en svår och deppig situation.

I alla fall.

Ha en bra fredagskväll. Det ska jag ha. :-) Kram!


"Vårt beteende mot andra blir automatiskt positivt när vi handlar av omsorg om dem. Det är för att vi inte har plats för några misstankar när hjärtat är fyllt av kärlek. Det är som en inre dörr öppnas och låter oss komma ut. "

Dalai Lama - Visdomens Kärna

Inga kommentarer:

AddThis