Skogen

Skogen

fredag 25 maj 2012

Kalastajm!

Det är mycket bilder och lite text nu för tiden i bloggen. Ibland kan det vara skönt att inte behöva läsa en hel drös med ord. Det är ju rätt så varmt och hjärnan kan vara lite seg... Så nu kommer bilder från kalaset som vi hade den 14 maj. Och lite text också då...

 Kalasdukning!
Efter  att vi hurrat och sjungit för jubilarerna så kom Selma (Eva-Mi Tapper) på besök och inledde tidsresan med att berätta om olika händelser och minnen från början av förra seklet.

Delar av kyrkokören var med och klämde i med sångerna och vilket ös det blev i allsången! Härligt!

Tänkte bara tala om att damen i rosa som sitter närmast kameran faktiskt fyllt 101 år! Sen har vi några "ungdomar" i 90-årsåldern vid samma bord. :-)
Här står fru Blom och läser ett par dikter av Karin Boye. Hennes första diktsamling kom ut 1922. Den heter Moln.
"Dagny, kom hit och spill! "Så sjöng vi när Dagny (Eva-Mi) var tvungen att rusa iväg och fortsätta hälla upp kaffe på Folkets Huskaféet där hon sa att hon jobbar när hon inte hälsar på oss på vårt kalas.
;-)











Zarah (Eva-Mi) kom in och sjöng och fick oss alla att sjunga med i refrängen till "Vill ni se en stjärna". Den sången handlar för övrigt om Greta Garbo vilket var väldigt lämpligt i och med att ett av årtalen, 1922  - som var födelseårtalet för de jubilarer som fyllde 90, var det år då Greta slutade sitt arbete på PUB i Stockholm för att söka in på Dramatens elevskola och senare vara med i sin första film, Luffar-Petter, där hon spelade badflicka. 
En dam från 20-talet och en ärtig märta från 50-talet











Carina fotar Eva-Mi som övar och jag passade på att fota henne. :-)
Ja vad ska man säga. Här i bygden brukar man ju säga att "den där ser ut som ho ha dröpe ner". Jag ser ut som om någon hällt ut mig på golvet, som om jag droppat ner. Kanske jag ska skylla på fotografen som inte sa till mig att ordna min klädsel och sträcka på mig innan hon knäppte. Haha!

Hoppas jag ser ut som en äkta liten dam från 20-talet för då har jag ju lyckats med min utstyrsel även om jag ser ut som om jag har "dröpe ner". Den här gången behöll jag glasögonen på annars hade det nog blivit lite si och så med läsandet. :-)
Delar av minneslådorna var uppställda och även lite reklam, kopierat ur gamla tidningar, satt på fönstret så man kunde se hur det såg ut förr i tiden.









Så här såg de två häften ut som vi hade. Det ena med sånger och den andra med årtal, bilder och minnen.


Festen var som jag redan sa för några dagar sedan väldigt lyckad. Nästa gång blir det väl novemberkalas för de som fyller från juli till december. :-)

Kram!

Inga kommentarer:

AddThis