Skogen

Skogen

torsdag 10 september 2009

Septembersol och snuva

Häromdagen (i tisdags) ringde Viktor (han är hos sin pappa den här veckan) och sa att han hade ont i halsen och var hemma från skolan så nu är det dags för höstens snuva. Och jag tänkte att jaha nu ska vi se ifall jag om en sisådär tre dagar börjar känna mig förkyld. Jag träffade honom i måndags. Och jodå. Idag har det börjat. Men det är ju väntat när skolorna börjat så jag har ju liksom gått och varit beredd. Men det är ju trist ändå. Vi får se om det utvecklas till rejäl snuva eller stannar upp och ligger kvar i kroppen utan att bryta ut, ibland kan ju förkylningar luras lite... gå fram och tillbaka liksom.

Ute skiner solen och gjorde även igår. Det var riktigt varmt och skönt så jag satt ute på balkongen en stund och mådde gott i gasset. Har känt mig lite mer uppåt den senaste tiden och det är så härligt.

Den som kanske tror att jag helt och hållet struntar i allt som händer med sjukförsäkringar och allt vad det nu är, ska inte misströsta. Jag har ju varit rätt i farten och läst och kommenterat tidigare. Min styvfar Kjell och jag enades för ett tag sen om att det finns alldeles för mycket att få högt blodtryck över så jag känner att jag måste fokusera på mer positiva saker för närvarande. Och då kan man inte sitta och lyssna på eller läsa om Christina Husmark-Persson. ;-) Bara anblicken av den människan gör att man vill gå och hänga sig. Nästan. Nu kanske jag tog i men bara lite.

Hon påminner om en av mina före detta chefer som hade ett hjärta av sten och inställningen att den som det inte passar kan söka sig ett annat jobb så fort man hade något att anmärka på som rörde arbetsklimatet eller annat jobbrelaterat. Och detta var i hemtjänsten där folk sliter ut sig och behöver en uppmuntrande och stöttande ledning för att orka. Som sagt de där två påminner om varandra. *rys*

Näe ska man ladda energi måste det finnas roliga saker att tänka på. Så för närvarande så ägnar jag mig inte så mycket åt att läsa om sånt där. Bara lite snabbt ibland. Så jag är inte helt omedveten om vad som händer. Och även om jag skulle engagera mig och få högt blodtryck och andnöd av ilska och slösa värdefull energi så skulle det kännas som om man sitter fast i en deg. Inget ändras och ingen kommer åt att ändra nåt. Inte förrän det blir en ny regering för det får vi ju hoppas att det blir. Och att det faktiskt blir ändring för så här kan det ju inte fortsätta. Tyvärr är så mycket förstört att det kommer att ta enormt lång tid att bygga upp det igen. Tänk att det finns så oerhört många odugliga politiker i detta land som lyckats nästla sig in ända upp i regeringen. Men man kanske inte ska bli förvånad. Moral och etik har blivit bristvaror. Även vanligt sunt förnuft och medkänsla är det också väldigt dåligt med. Men jag finns här i bakgrunden så när jag känner att jag har tillräckligt med energi så återkommer jag med förnyade krafter. För jag ger inte upp inte. Ånej. Jag ska nog se till bråka med makthavarna så gott jag kan om det kommer att behövas. ;-)

Hur som helst. Vädret är strålande, i alla fall utanför mitt fönster, så jag ska väl njuta av det. Men lite segt är det ju idag på grund av den begynnande förkylningen. Nu är ju alla så panikslagna över denna eländiga och uttjatade svininfluensan så de glömmer ju bort allt annat. Det finns faktiskt vanliga snuvor också och de får man försöka hantera på bästa sätt.

Ha en bra dag! Kram!






PS. Den där filmrecensionen som jag nämnde sist får vi ta en annan gång. Har inte hunnit se filmen än. Så Filmkrönikan med fru Blom får vänta lite. Hehe...


Inga kommentarer:

AddThis