Skogen

Skogen

fredag 4 juli 2008

Man vill ju gärna vara positiv...

... men ibland är det svårt. Letar och letar i tidningar för att finna någon glad nyhet som kontrast till allt elände. Och visst kan man finna någon då och då. Men i det stora hela är det en dyster värld som möter oss varje dag, ur nyhetssynpunkt.

Sen finns det ju annat man kan glädjas åt förstås. Att det är fredag. Att solen skiner. :-) Det är alltid trevligt. Att man får läsa en bra bok, se en bra film, träffa sina barn. Ja det finns en del saker. Och det är bra att påminna sig själv om just detta när man ständigt matas med elände utifrån. Det är bra att veta vad som händer ute i världen men det kan också bli för mycket ibland.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1420741.svd

När man läser detta så är vi tydligen inte såna depparjeppar som man ibland kan tro. :-) Och det var ju en glad nyhet. Det är ju värre för de i Zimbabwe... vilket man ju kan förstå.

När man har det som mest jäkligt så kan man ju tänka på att det alltid finns de som har det värre. Men det hjälper inte alltid. För det är ju ens egen överlevnad det är fråga om och då måste man ju se till sig själv och den situation man lever i. Då hjälper det inte att tänka att det finns en människa någon annanstans som har det värre eftersom jag också måste kunna äta mig mätt och överleva. Man får tänka på att leva så gott det går utifrån de omständigheter man har.

Det är lätt att ibland sjunka ner i negativitet och det kan vara svårt att ta sig ur det. Det är också väldigt individuellt hur man tar sig ur det. För en del räcker det med att vara ledig en dag och göra något som är kul, en del kanske måste resa bort och göra annat, byta miljö ett tag. Det är lätt att bli hemmablind. Ibland räcker det med att se en bra film eller läsa en bra bok. Eller prata med någon som man tycker om. Umgås med och gå ut och promenera med en go hund. :-)

Huvudsaken är att man kommer ur den negativa zonen.

Idag fyller förresten min goa dotter 24 år! Måste nämna det för jag är så stolt över att vara hennes mamma. Är stolt över alla mina tre barn. De är det bästa jag åstadkommit hittills i detta livet. :-) Älskar dem villkorslöst.

Ha en härlig helg och sköt om er!

Så här ser jag ut i Sims. Detta fantastiskt roliga spel där man kan jobba med vad man vill, få bra lön, skaffa fantastiska hus och aldrig bli sjuk.

Och naturligtvis sitter jag vid datorn även i den här världen. Vad annars? ;-)

Inga kommentarer:

AddThis