Skogen

Skogen

måndag 14 juli 2008

Man lär sig nåt nytt varje dag.

Idag läste jag om något märkligt. Och som kvinna så begriper jag inte varför jag aldrig hört talas om detta tidigare. Menskoppen. Ja just det. Menskoppen.

Och sen läste jag också att det finns kvinnor som använt sig av såna i många år. Och jag har aldrig hört talas om det. Men som sagt; man lär sig nåt nytt varje dag.

Här står det mer

Den ska alltså vara klimatvänlig men hur får man dit den? Och att tömma den när andan faller på... hm... ja då får man nog inte blöda så värst mycket. Så jag hade nog ändå inte haft så stor användning för en sån. Fast det hade ju sparat en del pengar som man lagt ut på alla mensskydd. För övrigt har jag alltid tyckt att mensskydd ska vara gratis. Vi kan ju faktiskt inte hjälpa att vi får mens.

Jag har inte skrivit här på ett tag och det beror på att jag haft en dålig period och inte orkat så mycket. Då finns inte gnistan att skriva nåt heller. Då försöker jag mest ta mig igenom dagarna så gott det går.

Men den här veckan får jag inte vara varken dålig eller slö. För jag är hundvakt och snuttevovven ligger utslagen på golvet här bredvid mig och sover just nu. Han var lite orolig inatt och vi sov nog inte så mycket varken han eller jag. Men inatt går det nog bättre. Det tar ju lite tid att bli van liksom. Men han har varit så duktig och lydig så. :-)

Det tråkigaste på sommaren är alla fästingar. Jag har plockat bort flera stycken bara nu på förmiddagen efter våra promenader. De satt inte fast utan kravlade omkring fullt synliga. Och inte på mig då utan på Isac. Jag har en fästingborttagare som väl är för jag har väldigt svårt att ta i en fästing som sitter fast. Jag får äckelrysningar över hela mig.

Varför finns fästingar? Ja det kan man fråga sig. Lika väl som jag alltid frågar mig varför locken till alla mina tupperwarebunkar blir så konstigt kletiga. Jag diskar och diskar men det hjälper inte. Blir alla andras också det eller är det bara mina? Är mina för gamla kanske? Nä man kan ju ha såna bunkar nästan hur länge som helst. Och så högklassig plast ska väl inte bli sån... eller? :-)


Kram på er!

6 kommentarer:

Anonym sa...

that's way too cool.

Anonym sa...

Snos på er båda från mig :)

Anonym sa...

Nu har jag inte provat menskoppen själv men funderar på att skaffa mig en. De finns i flera olika storleker och varianter för att passa olika människor. Så bara för att man blöder mycket betyder det inte att man inte kan ha dem. Om du googlar på menskopp så hittar man en hel del info eller så kan du kolla här: http://www.menskopp.se/

Anonym sa...

Åh måste bara säga att menskoppen är ett under av fräschör! Jag blöder mycket och inget har funkat så bra som detta. Enda nackdelen var att det var lite meckigt att få den på plats första gången men sen funkar det bra. Rekommenderas :)

EvaLena sa...

Tack för tipsen tjejer! :-)

Jag önskar bara att jag hade vetat om att den fanns lite tidigare i livet. Men bättre sent än aldrig eller hur?

Ina sa...

Ja hur får man in den, man viker ihop den och för in den. Det är mycket enklare att sätta in en menskopp än en tampong.

Man tömmer den är det behövs, själv känner jag det i magen att det spänner lite. (vet inte varför) Annars får man gå efter klockan. Går det för långt emellan så får man blod i trosan helt enkelt.

Vissa som jag som blöder mycket upplever att man blöder rejält mycket mindre när man använder menskopp. Annars kan man också använda vanlig binda eller tygbinda som komplement till menskoppen. Men då ska man verkligen blöda mycket.

AddThis