Skogen

Skogen

söndag 15 juli 2012

Filmmusik

Såg tidigare idag på filmen The Help som baseras på boken Niceville av Kathryn Stockett. Boken fick jag förra året i present men har inte haft tid att läsa den än.

Filmen har lite olika namn, ibland har jag sett att den heter Niceville, ibland The Help. Det är samma film kan jag säga så ingen blir konfunderad.Jag rekommenderar den varmt. Jag brukar annars bli lite rastlös när filmer är så långa som den här är men jag satt som ett tänt ljus och kunde inte slita mig. Den är 2 timmar och 26 minuter och den är sevärd från början till slut.

Den handlar om de svarta hembiträdenas tillvaro, i staden Jackson i början av 60-talet, som blir nedskrivna (och till slut utgivna i bokform) genom en av de vita familjernas döttrar när hon kommer tillbaka från college och ska börja jobba som journalist. Hon vill visa hur tillvaron ser ut från deras synvinkel.

Ihop med eftertexterna kom en sång som jag tyckte var så fin att jag var tvungen leta upp den på youtube.

Mary J Blige - The living proof    

 
                                                                                                

Inga kommentarer:

AddThis