Skogen

Skogen

onsdag 12 maj 2010

Stort drama vid diskbänken!

Ja igår när vi skulle äta middag blev det inte så trevligt. I ett par dagar nu så har avloppet varit en aning tätt när diskvattnet släppts ut. Men jag tyckte väl inte det var så farligt, vattnet rann ju ner och när jag kom ihåg skulle jag kontakta felanmälan. Eventuellt som idag då.

Men där misstog jag mig. När vi satt och skulle äta våra pannkakor med äppelmos så började det gurgla i slasken. Ett misstänkt gurglande. Jag gick dit och kollade med hjärtat i halsgropen. Och fick se vatten stiga upp, upp, upp... GAAH!

Som tur var har jag ju en massa städgrejer framme på grund av att dels har jag inte haft tid att hitta en bra plats för dem och sen har jag städat även i den här lägenheten, den var inte så noga städad precis. Så jag fick ta en liten hink och hälla över vattnet i en stor och sen gå till toan och hälla ut det där. Sådär fick jag väl göra en fyra fem gånger. Sen lugnade det sig och vattnet stod stilla. Jag slängde i mig ett par pannkakor (jag var ju hungrig för jag hade inte hunnit äta nåt innan gurglandet satte igång) men sen ringde jag till felanmälan. Och när det inte är kontorstid så kommer man till SOS alarm. Jag talade om vad problemet var och hon skulle kontakta jourhavande rörmokare. Han ringde mig och frågade om läget. Och medan jag pratade med honom så började vattnet stiga igen så vi fick avsluta snabbt och han var på väg.

När han kom så verkade han först lite nonchalant med sina två sugkoppar och trodde säkert att det var jag själv som proppat igen avloppet och att det skulle vara en enkel match att få det rent. Och nej det var inte samme rörmokare som grejade toan i den andra lägenheten. ;-)

Han höll på i säkert en hel timme, om inte mer, för skiten som täppte till satt enormt långt ner i rören. Han fick hämta in en eldriven vajer som han förde ner långt ner i avgrunden kändes det som. Men till slut så blev det rent. Han erkände faktiskt att han höll på att ge upp strax innan det släppte.

Men sen var det bra drag i avloppet. Och jag kunde diska. Men inte förrän jag hade tagit reda på lite vatten och annat bôs som blev kvar efter dramat.

Min (väldigt lösa) teori är att i och med att den här lägenheten stått tom en längre tid så kanske det på nåt vis blivit nåt klet kvar i rören som nu började röra på sig i och med att jag spolade. Första gångerna jag diskade var det inga problem, det började de två senaste dagarna. Vi får hoppas att det inte händer igen.

Idag har det varit en rätt lugn dag. Jag har träffat min coach och det var trevligt. Viktor har varit ledig, de har haft studiedag, och imorgon är det ju röd dag och fredag en klämdag. Så han har ett minilov just nu. Apropå studiedag... det enda han studerat är filmen Sagan om Konungens Återkomst som han såg på förut. :-) Men det är ju inte fy skam.

Själv har jag fått undan ännu en kartong som var fylld med sladdar och lampor. Nu är det en massa påsar med diverse papper som ska gås igenom. Suck. Det är mer energikrävande än att sortera lampor.

Förresten, ni stöder väl mustaschkampen? Jag har köpt en sån där pin för 25 kronor att sätta på jackan. Mer har jag nog tyvärr inte råd med. Köpte den när jag var på Clas Olsson förra veckan. Ja jag kan ju inte anlägga en riktig mustasch. Inte än, det kommer väl kanske mer skäggstrån i ansiktet med stigande ålder, hehe. ;-) Inte för att jag tänker satsa på det precis. En egen mustasch alltså. (Men jag vet att det finns skäggiga kvinnor, jag såg en på teve för ett tag sen. Hon hade helskägg! Jo det är sant!)

Det är till stöd för forskningen angående prostatacancer. Gert Fylking och Robert Aschberg är ju ute på vift i år igen. Nu från andra hållet, det vill säga från Haparanda till Ystad, och liftandes istället. Igår var de tydligen i Hagfors. De kämpar på gubbsen. :-)

Nu ska jag gräva ner mig i påsarna en stund.

Ha en bra dag! Kram!

Mustaschkampen


Detta var vad vi ville ha till fikat förut...

Men vi hade ingen kaka. :-( Vi fick nöja oss med digestivekex. Inte riktigt samma sak.

Men imorgon hade jag tänkt baka bullar. Hoppas jag har hittat ut ur påsarna tills dess. ;-)

1 kommentar:

Zu-Yon Han sa...

Hej!

Vi på Cancerfonden vill tacka för att du uppmärksammat Mustaschkampen i din blogg. Det är oerhört viktigt att fler börjar tala om prostatacancer, som är Sveriges vanligaste cancerform. En man i timmen drabbas!

Vi skulle gärna komma i kontakt med dig. Har du någon mailadress vi kan nå dig på?

Mvh Cancerfonden
Zu-Yon Han
zu-yon.han@cancerfonden.se

AddThis