Skogen

Skogen

tisdag 18 maj 2010

Harsyra och vitsippor och en pojke som är "lite sjuk"

Idag fick jag vänta förgäves på Viktor. När klockan drog sig mot halv tre så ringde jag hem till hans pappa för att kolla ifall Viktor var hemma sjuk idag och glömt ringa mig och tala om. Han är ju hos sin pappa den här veckan. Mycket riktigt. Han var hemma och var "lite sjuk". ;-) Han var snuvig igår så jag hade väl en liten misstanke om att det kunde vara så men lite orolig blev jag allt när han inte kom nån gång.

Han hade trott att hans pappa skulle ringa mig men det hade han ju såklart glömt. Eller...? Ja sånt vet man aldrig. Så jag sa att det nog var bättre om Viktor gjorde sånt själv, han brukar göra det men det blev väl missat den här gången.

I alla fall. Jag är väldigt trött och det är helt och hållet mitt eget fel. Har slarvat med sömnen ett tag och då kommer jag ur spår direkt. Idag var jag ute på promenad i skogen efter ett uppehåll på en vecka. Det har ju blivit en del annat att ägna sig åt och det har varit rätt sketet väder också. Sånt väder som min kropp inte gillar. Jag får mer värk av regn och kyla. Så det har varit lite trögt. Men idag har jag inte haft så mycket värk. I skogen var det fullt med vitsippor. Och under dem växte massor av harsyra. Det var som en matta av alla dessa blommor. Och en del vitsippor var enormt stora. Det var jättetjusigt faktiskt.

I helgen, en kort och trevlig stund, sken solen fram och det blev väldigt varmt så jag passade på att få rent på balkonggolvet och la på min gröna matta. Så nu är det bara för den där tröga våren att komma på allvar för nu är jag redo. :-)

Det har inte varit några mer incidenter vid diskbänken som tur är. Diskvattnet rinner ner med ett rejält sug och ett litet slurp på sluttampen. Så det är ju bra.

För övrigt har jag väl inte så mycket mer att säga...

Ha en bra dag! Kram!








Harsyra








(Foto: Lars-Åke Janzon, naturhistoriska riksmuseet)


Bok jag läser just nu: Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen. Engelsk titel: Water for Elephants. Snacka om larvig översättning till svenska eller... ;-) Den ska faktiskt bli film alldeles snart. Det vill säga den börjar filmas när som helst. Jora så att...

Boken Flickan från ovan (The lovely bones) av Alice Sebold som jag läst ut nyss är en helt fantastisk bok som jag rekommenderar varmt. Hela berättelsen är utifrån flickans perspektiv och det kan såklart kännas lite konstigt i och med att hon faktiskt är död men den är så bra.

Inga kommentarer:

AddThis